2025/03/27 更新

写真a

マルヤマ トモコ
丸山 智子
Maruyama Tomoko
所属
教育・学生支援機構 准教授
職名
准教授
連絡先
メールアドレス
外部リンク

学位

  • Master of Arts (M.A.) ( Columbia University )

  • 博士(学術) ( 芝浦工業大学 )

研究キーワード

  • キャリアデザイン

  • リフレクション

  • リーダーシップ開発

  • プロジェクトマネジメント教育

研究分野

  • 人文・社会 / 教育学  / 教育工学

学歴

  • 芝浦工業大学   大学院理工学研究科   機能制御システム専攻博士(後期)

    2014年4月 - 2015年3月

      詳細を見る

  • Columbia University, Teachers College(Master of Art )

    2000年9月 - 2002年5月

      詳細を見る

  • 東京学芸大学 教育学部小学校教員養成課程

    1988年4月 - 1992年3月

      詳細を見る

経歴

  • 愛媛大学   教育・学生支援機構   准教授

    2021年4月 - 現在

      詳細を見る

  • 愛媛大学   教育・学生支援機構   講師

    2018年4月 - 2021年3月

      詳細を見る

  • 愛媛大学   教育・学生支援機構教育企画室   特任助教

    2013年10月 - 2018年3月

      詳細を見る

  • 愛媛大学   教育・学生支援機構教育企画室   有期契約職員

    2013年9月 - 2013年10月

      詳細を見る

  • アイシンク株式会社   研究開発

    2006年5月 - 2011年10月

      詳細を見る

所属学協会

取得資格

  • Project Management Professional(PMP)

論文

  • シミュレータを活用した疑似体験と実行動の摺り合わせによるリーダーシップ教育 査読

    丸山 智子, 井上 雅裕

    プロジェクトマネジメント学会誌   13 ( 4 )   32 - 37   2011年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:一般社団法人 プロジェクトマネジメント学会  

    従来のリーダーシップ教育は知識の習得が中心であり,実際には現場で1つ1つ経験を積み重ねることでリーダーとしての素養を身につけてきた.しかし,今日のように急激な変化を続ける時代においては,スキルアップを加速させ,できるだけ早く実践の場面で活躍できるリーダーが求められている.シミュレータを活用し,疑似体験と実行動を結びつけた教育では,知識のみならず経験を得ることで,リーダーシップスキルをより速く習得できる.工学系大学院では,情報系や建設系の専攻を中心にプロジェクトマネジメント教育の導入が進んできている.スコープ,タイム,コスト,品質,調達などのテクニカルなマネジメントは,知識体系の講義と演習により教育効果が得られるが,ヒューマンスキルやその中心であるリーダーシップに関しては,従来から一般的に実施されている知識の講義と課題演習では実体験が乏しい学生に対しては教育効果が十分でない.今回,工学系大学院生に対し,技術的活動でのヒューマンスキルとリーダーシップ能力の向上を目的に,シミュレータにより多様な疑似体験をさせ,これに大学院研究室での実行動を摺り合わせることにより,知識,疑似体験,実行動を結びつけるリーダーシップ教育を実施したので報告する.

    DOI: 10.14914/spmj.13.4_32

    CiNii Books

    researchmap

  • Pedagogical Strategies for Reflection that Promote Student Growth 査読

    Tomoko Maruyama, Masahiro Inoue

    The Asian Conference on Education 2023 Official Conference Proceedings   2023年11月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    researchmap

  • Project Management Education for Value Creation 査読

    Masahiro Inoue, Tomoko Maruyama

    The Asian Conference on Education 2023 Official Conference Proceedings   2023年11月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    researchmap

  • 工学教育のデジタル変革とマイクロクレデンシャルの取り組み 査読

    井上雅裕, 角田和巳, 長原礼宗, 八重樫理人, 石崎浩之, 辻野克彦, 丸山智子, 芦沢真五

    工学教育   71 ( 4 )   4_7 - 4_12   2023年7月

     詳細を見る

    記述言語:日本語  

    DOI: 10.4307/jsee.71.4_7

    researchmap

  • 学習者本位の教育ICT : 対面とオンライン,フィジカルとサイバーの融合へ—Learner-Centric Introduction of Information Technology into Education : Blending Online and In-Person Learning, and Integrating Cyber-Physical Experiences—特集 教育ICTと印刷

    井上 雅裕, 丸山 智子

    日本印刷学会誌 = Journal of printing science and technology   60 ( 2 )   58 - 65   2023年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:東京 : 日本印刷学会  

    CiNii Books

    CiNii Research

    researchmap

  • Design and Implementation of Online Leadership Education Using Meeting Simulator and Peer Reflection 査読

    Masahiro Inoue, Tomoko Maruyama

    Lecture Notes in Networks and Systems   634 LNNS   16 - 22   2023年

     詳細を見る

    掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    Since the 2008 academic year, we have been conducting leadership education for master’s program in-person classes. In this education, simulated experiences using a conference simulator on a computer and reflection on the action in real and simulated experiences are repeated to help students implement their leadership. This class was moved online because of the COVID-19 pandemic in 2020. The challenges of online classes include how instructors can understand and guide students’ simulations on their computers, and how to conduct peer reflection by students in online classes. As a solution, we shared composite images of students’ simulation screens and student camera images, allowing the instructor to remotely monitor and support the students’ learning status. Additionally, an online reflection sheet for peer reflection among students was created. Peer reflection among students was conducted online to promote collaborative learning among students.

    DOI: 10.1007/978-3-031-26190-9_2

    Scopus

    researchmap

  • Development of Reflection Ability Required as a Lifelong Learner 査読

    Tomoko Maruyama, Masahiro Inoue

    Lecture Notes in Networks and Systems   634 LNNS   34 - 40   2023年

     詳細を見る

    掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    The Grand Design of Higher Education toward 2040 report proposes a “shift to learner-centered education.” The Organization for Economic Cooperation and Development has also presented the “Learning Compass 2030” concept of well-being in 2030. Students are expected to become autonomous learners who are aware of their own goals, engage in independent learning, evaluate their results appropriately on their own, and take steps toward securing necessary learning. How, then, can students become autonomous learners? This paper reviews reflection theory in higher education to explore reflection strategies for fostering autonomous learners. Furthermore, as a case study, a leadership program incorporating reflective activities into project-based learning was designed and implemented. This study aimed to examine the abilities that students are expected to acquire through reflective activities and the conditions necessary for their development. The results highlighted the importance of students learning about their own learning, developing a growth orientation that encourages effort, and learning how to adapt their learning and behavior. Additionally, opportunities for students to improve their behavior need to be built into their education intentionally and then supported by faculty timeously.

    DOI: 10.1007/978-3-031-26190-9_4

    Scopus

    researchmap

  • オンラインでの疑似体験とピアリフレクションを導入したリーダーシップ教育 査読

    丸山 智子, 井上 雅裕

    工学教育   71 ( 4 )   4_68 - 4_73   2023年

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 日本工学教育協会  

    DOI: 10.4307/jsee.71.4_68

    CiNii Research

    researchmap

  • 1A01 大学教育のデジタルトランスフォーメーション-工学教育DX調査研究委員会報告-

    井上 雅裕, 角田 和巳, 長原 礼宗, 八重樫 理人, 石崎 浩之, 丸山 智子

    工学教育研究講演会講演論文集   2022   2 - 3   2022年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 日本工学教育協会  

    DOI: 10.20549/jseeja.2022.0_2

    CiNii Research

    researchmap

  • 大学教育のデジタルトランスフォーメーション 査読

    井上 雅裕, 角田 和巳, 長原 礼宗, 八重樫 理人, 石崎 浩之, 丸山 智子

    工学教育   70 ( 3 )   3_3 - 3_8   2022年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 日本工学教育協会  

    DOI: 10.4307/jsee.70.3_3

    CiNii Research

    researchmap

  • Project Based Learningにおける学生のリーダーシップ行動の変化 : eポートフォリオを活用した継続的なリフレクションを通して—Improvement of Student Leadership in Project Based Learning through Reflection 査読

    丸山 智子, 井上 雅裕

    日本リーダーシップ学会論文集 = Transaction of Japan Leadership Association   ( 5 )   1 - 6   2022年

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   出版者・発行元:日本リーダーシップ学会  

    CiNii Research

    researchmap

  • オンラインでのバーチャルチーム形成とリーダーシップ行動の変化 ~eポートフォリオを活用したリフレクションを通して~ 査読

    丸山智子, 井上雅裕

    日本リーダーシップ学会論文集   4   9 - 15   2021年2月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    researchmap

  • LEADERSHIP BEHAVIOURS IN VIRTUAL TEAMS TO ACHIEVE PROJECT GOALS

    T. Maruyama, M. Inoue

    Proceedings - SEFI 49th Annual Conference: Blended Learning in Engineering Education: Challenging, Enlightening - and Lasting?   1449 - 1453   2021年

     詳細を見る

    掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    A systematic active learning leadership education programme for master's students has been implemented at the Graduate School of Engineering and Science since 2008. Leadership in this context refers to the skills that people can demonstrate at all levels, not just specific levels. After the spread of COVID-19 in the first semester of 2020, classes were remotely conducted. Project-based learning (PBL) activities used to practice leadership behaviour were also conducted in a virtual environment. In the PBL exercise, 17 teams tackled a variety of real-world issues related to local governments and businesses. The class for FY2020 focused on demonstrating leadership in achieving project goals with virtual teams. In the class, each team came up with ideas on accomplishing a project with virtual teams in terms of goal-achieving and team-maintaining behaviours. Based on these ideas, students set five rules for effective team management in the online version. Furthermore, for all team members to exercise leadership, each member identified their strengths and suggested to team members how they could contribute to the team activities. Finally, after confirming how to utilise the members' strengths to strengthen the team, students proceeded with the project. At the end of the project, the team showed increasing maturity in the team formation development stage. This paper reports on the content and results of specific discussions conducted in these classes to demonstrate leadership in achieving the project online.

    Scopus

    researchmap

  • 工学教育のデジタライゼーションとデジタルトランスフォーメーション-工学教育DX調査研究委員会中間報告-

    井上 雅裕, 角田 和巳, 長原 礼宗, 八重樫 理人, 石崎 浩之, 丸山 智子

    工学教育研究講演会講演論文集   2021   390 - 391   2021年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 日本工学教育協会  

    DOI: 10.20549/jseeja.2021.0_390

    CiNii Research

    researchmap

  • Design and implementation of an online leadership education 査読

    Tomoko Maruyama, Masahiro Inoue

    Proceedings of 2020 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering, TALE 2020   930 - 933   2020年12月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    In early 2020, many universities started to offer online classes in order to prevent the spread of COVID-19. Leadership education has been conducted for first-year Master's students at the Graduate School of Engineering and Science at the Shibaura Institute of Technology since 2008, which is compulsory subject for more than 90 students. In online leadership education, it is necessary to devise an environment setting for applying the acquired knowledge to practice. This work-in-progress paper describes the design and implementation of an online leadership education aimed at showing leadership in project-based learning (PBL) exercises in a virtual environment.

    DOI: 10.1109/TALE48869.2020.9368431

    Scopus

    researchmap

  • Continuos Reflection using an E-portfolio Improves Students’ Leadership Behaviour 査読

    Tomoko Maruyama, Masahiro Inoue

    Proceedings of SEFI 48th Annual Conference.   1000 - 1009   2020年9月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    researchmap

  • ピアリフレクションによる学生のリーダーシップ行動の向上 : e-ポートフォリオによる効果検証 査読

    丸山 智子, 白石 千遥, 井上 雅裕

    日本リーダーシップ学会論文集 = Transaction of Japan Leadership Association   ( 3 )   1 - 7   2020年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:日本リーダーシップ学会  

    researchmap

  • Peer reflection using an E-portfolio improves students' leadership behaviour 査読

    T. Maruyama, M. Inoue

    SEFI 47th Annual Conference: Varietas Delectat... Complexity is the New Normality, Proceedings   745 - 754   2019年

     詳細を見る

    掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    © 2020 SEFI 47th Annual Conference: Varietas Delectat... Complexity is the New Normality, Proceedings. All rights reserved. Leadership education has been conducted for first-year students of the Master's program at the Shibaura Institute of Technology's Graduate School of Engineering and Science for over ten years. Because students have limited opportunities to learn from hands-on leadership experience, we utilize a simulator to increase students' experience in a safe environment. A student is less resistant to take leadership actions following repeated practice in simulations. The program has five modules: knowledge, training by simulation, real action, reflection, and assessment. Results of previous studies showed that student leadership ability improved. This program was popular among students because of its interesting educational method and high effectiveness. Initially this was an elective subject for a small number of students, but following its success was made compulsory and is now attended by about 80 students. It became necessary to devise a way of reflection to bring educational effects to the larger numbers of students. The e-portfolio was introduced to invite students to review their behaviour. It became difficult for the faculty to provide individual feedback on e-portfolios to so many students. Looking back on experience from others is essential for improving the students' behaviour. Consequently, we introduced peer reflection, which is evaluated in this paper - the students exchanged reflections with each other based on behaviour recorded in their e-portfolios. Consistent with our hypothesis, students who tried to continually apply the new learning obtained by peer reflection in a real situation significantly improved their leadership behaviour.

    Scopus

    researchmap

  • 学生・大学職員の混成クラスによる体系的なリーダーシップ教育 査読

    丸山 智子, 井上 雅裕

    日本リーダーシップ学会論文集 = Transaction of Japan Leadership Association   ( 2 )   1 - 8   2019年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:日本リーダーシップ学会  

    researchmap

  • 外国人留学生を含む大人数クラスでのリーダーシップ教育とe-ポートフォリオによる学修行動分析 査読

    丸山智子, 八木陽平, 井上雅裕

    工学教育   66 ( 5 )   18 - 23   2018年9月

     詳細を見る

  • 知識、疑似体験、実行動、振り返り、評価を組み合わせた体系的なリーダーシップ教育 査読

    丸山 智子, 井上 雅裕

    日本リーダーシップ学会論文集 = Transaction of Japan Leadership Association   1 ( 1 )   1 - 8   2018年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:日本リーダーシップ学会  

    researchmap

  • Design and Validation of Leadership Education Integrating Simulation and Project Based Learning 査読

    Tomoko Maruyama

    Management Studies   4 ( 3 )   104 - 110   2016年5月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者  

    researchmap

  • Continuous Quality Improvement of Leadership Education Program Through PDCA Cycle 査読

    Tomoko Maruyama, Masahiro Inoue

    China-USA Business Review   15 ( 01 )   2016年1月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:David Publishing Company  

    DOI: 10.17265/1537-1514/2016.01.004

    researchmap

  • LEADERSHIP AND PROJECT MANAGEMENT EDUCATION FOR NEXT GENERATION ACADEMIC STAFF LEADER 査読

    Tomoko Maruyama, Kazue Yoshida

    EDULEARN16: 8TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION AND NEW LEARNING TECHNOLOGIES   8381 - 8386   2016年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)   出版者・発行元:IATED-INT ASSOC TECHNOLOGY EDUCATION A& DEVELOPMENT  

    In recent years, it has increasingly become required that academic staff members should serve as executors of university reform. In particular, these staff are expected to analyze adverse university conditions, devise workable remedies, and make sure their remedies are effectively implemented. As a result of these demands, improving the quality and developing the abilities of academic staff members have become increasingly important. In Japanese institutions of higher education, development of the academic staff members' abilities is called Staff Development (SD), and it is expected to be actively practiced. As a working example of SD, a leadership educational program has been designed for mid-level staff members in order to develop the next generation of university leaders. Over the course of two years, a three-day-long training program has been carried out a total of eight times. The curriculum consists of three domains: lecture, project, and practice. The presented research covers all three domains. Participants receive project management education lectures and master this systematic knowledge which stretches from the starting of a project through to its conclusion. Next, they have to form a team to plan and carry out a project to solve a problem which the university actually faces. They also have to involve the various stakeholders to maximize the success of their project. As a result of this lecture-project-practice approach, participants were able to acquire problem solving skills, team building skills, and leadership skills, bringing new value to their offices.

    Web of Science

    researchmap

  • LEADERSHIP EDUCATION AT A LARGE-SCALE CLASS INCLUDING FOREIGN STUDENTS WITH E-PORTFOLIO ANALYSIS 査読

    Masahiro Inoue, Tomoko Maruyama

    EDULEARN16: 8TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION AND NEW LEARNING TECHNOLOGIES   3351 - 3360   2016年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)   出版者・発行元:IATED-INT ASSOC TECHNOLOGY EDUCATION A& DEVELOPMENT  

    The leadership education has been carried out to the first year students of the master's program, systems engineering and science over seven years. The method of education is that students get knowledge, train virtual leadership actions by a simulator, and apply them in the real situations. They turned this cycle for many times to enhance their leadership abilities. The reflection is implemented so that students can get learning from experience. The class has been the high evaluation from the students because of the fun of using a simulator and the educational design which links knowledge and practices. The value of the class is proved by the learning outcomes which the leadership ability of students improved. As the class was an elective subject, the participants were restricted to a small number of Japanese students. On this occasion, this leadership education is set as a compulsory subject of the graduate school so that all students (about 80 persons) could attend. The scale of the class was very big and foreign students joined the class. Therefore, the contents need to be modified for them who communicate in English. In this education, the leadership class was carried out to the mixture of Japanese and foreign students. Students' learned behaviours were analysed by an electronic portfolio as a means of assessing learning outcomes

    Web of Science

    researchmap

  • Continuous Quality Improvement of Leadership Education Program through PDCA Cycle 査読

    Tomoko Maruyama, Masahiro Inoue

    Proceedings of International Conference on Engineering Education, ICEE 2015, July 21, 2015   2015年7月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    researchmap

  • シミュレータによる疑似体験とPBLによる実体験とを結びつけるリーダーシップ教育とその評価 査読

    丸山智子, 井上雅裕

    工学教育   62 ( 6 )   75 - 80   2014年11月

  • Design and Validation of Leadership Education Integrating Simulation and Project Based Learning 査読

    Tomoko Maruyama, Masahiro Inoue

    Proceedings of International Conference on Engineering Education and Research, iCEER2014-McMaster.   2014年8月

     詳細を見る

  • Project Management Education Embedded in Engineering Education and Research for Fostering Generic Skills 査読

    Masahiro Inoue, Tomoko Maruyama, Hiroko Nagaya

    INNOVATIONS 2014: World Innovations in Engineering Education and Research   27 - 36   2014年6月

     詳細を見る

  • 理論,シミュレータ,ロールプレイング,実行動をスパイラルに積み重ねるリーダシップ教育とその評価 査読

    井上雅裕, 丸山智子, 永谷裕子

    工学教育   61 ( 5 )   34 - 39   2013年9月

     詳細を見る

  • Project Management Education Embedded in Engineering Education and Research for Fostering Generic Skills 査読

    Masahiro Inoue, Tomoko Maruyama, Hiroko Nagaya

    Proceedings of International Conference on Engineering Education and Research, iCEER-2013   184 - 191   2013年7月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    researchmap

▼全件表示

書籍等出版物

  • 大学のデジタル変革 : DXによる教育の未来

    井上, 雅裕( 担当: 分担執筆)

    東京電機大学出版局  2022年9月  ( ISBN:9784501633806

     詳細を見る

    総ページ数:viii, 231p   記述言語:日本語  

    CiNii Books

    researchmap

  • 大学業務の実践方法

    中井, 俊樹, 宮林, 常崇( 担当: 分担執筆 範囲: 第10章 立場を超えた協働)

    玉川大学出版部  2019年10月  ( ISBN:9784472405532

     詳細を見る

    総ページ数:vii, 176p   記述言語:日本語  

    CiNii Books

    researchmap

  • リーダーシップの探求~変化をもたらす理論と実践~

    丸山 智子( 担当: 共訳)

    早稲田大学出版部  2017年8月 

     詳細を見る

MISC

  • 大学生のリーダーシップ行動にポジティブな変容を促すリフレクションモデル

    丸山智子, 井上雅裕

    情報処理学会全国大会講演論文集   86th ( 4 )   2024年

     詳細を見る

  • 教育学と情報技術を階層構成するマイクロクレデンシャルのシステムアーキテクチャ

    井上雅裕, 丸山智子, 山田恒夫, 池田佳子, 芦沢真五

    情報処理学会全国大会講演論文集   86th ( 4 )   2024年

     詳細を見る

  • 3C14 マイクロクレデンシャルの設計と発行の方法 -日本工学教育協会-JABEE共催ワークショップの事例-

    井上雅裕, 長原礼宗, 角田和巳, 丸山智子, 八重樫理人, 辻野克彦

    工学教育研究講演会講演論文集(Web)   2023   2023年

     詳細を見る

  • 1A01 大学教育のデジタルトランスフォーメーション -工学教育DX調査研究委員会報告-

    井上雅裕, 角田和巳, 長原礼宗, 八重樫理人, 石崎浩之, 丸山智子

    工学教育研究講演会講演論文集(Web)   2022   2022年

     詳細を見る

  • 大学教育のデジタルトランスフォーメーション

    井上雅裕, 角田和巳, 長原礼宗, 八重樫理人, 石崎浩之, 丸山智子

    工学教育(Web)   70 ( 3 )   2022年

     詳細を見る

  • 3E06 工学教育のデジタライゼーションとデジタルトランスフォーメーション -工学教育DX調査研究委員会中間報告-

    井上雅裕, 角田和巳, 長原礼宗, 八重樫理人, 石崎浩之, 丸山智子

    工学教育研究講演会講演論文集(Web)   2021   2021年

     詳細を見る

  • 大学発産業界行シーズ(研究成果)探訪VOL.248 4年間を通して若者の成長を支える愛媛大学のキャリア教育 査読

    丸山智子

    愛媛ジャーナル   32 ( 12 )   81 - 83   2019年6月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者  

    researchmap

  • リーダーシップ教育でのe-ポートフォリオを活用した学生同士の振り返りの実践とその効果

    丸山智子, 白石千遥, 井上雅裕

    プロジェクトマネジメント学会研究発表大会予稿集(CD-ROM)   33rd   2019年

     詳細を見る

  • シミュレータを活用したリーダーシップ教育実績に基づく学習支援システムの構想

    丸山智子, 井上雅裕

    情報科学技術フォーラム講演論文集   16th   2017年

     詳細を見る

  • 大学職員の次世代リーダーを育成する~“巻き込み力”発揮の人材~

    丸山智子

    教育学術新聞   2016年7月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)  

    researchmap

  • シミュレータを活用した疑似体験と実行動のすり合わせによるリーダーシップ教育

    丸山智子, 井上雅裕

    情報処理学会全国大会講演論文集   77th ( 4 )   2015年

     詳細を見る

  • 9-106 シミュレータ,ロールプレイング,実行動,理論をスパイラルに積み重ねるリーダシップ教育とその評価(オーガナイズドセッション:プロジェクトマネジメントとPBL-II,口頭発表)

    井上 雅裕, 丸山 智子, 永谷 裕子

    工学教育研究講演会講演論文集   24 ( 60 )   200 - 201   2012年8月

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人日本工学教育協会  

    CiNii Books

    researchmap

  • 学生チームでのシステム開発プロジェクト実践に基づくリーダーシップとリスクマネジメントの評価分析

    本田大典, 鈴木彰仁, 丸山智子, 井上雅裕

    プロジェクトマネジメント学会研究発表大会予稿集(CD-ROM)   18th   2010年

     詳細を見る

▼全件表示

講演・口頭発表等

  • 工学教育のデジタライゼーションとデジタルトランスフォーメーション-工学教育DX調査研究委員会中間報告-

    井上 雅裕, 角田 和巳, 長原 礼宗, 八重樫 理人, 石崎 浩之, 丸山 智子

    工学教育研究講演会講演論文集  2021年  公益社団法人 日本工学教育協会

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年

    記述言語:日本語  

    researchmap

  • リーダーシップ開発におけるリフレクションの研究動向と今後の方向性

    丸山智子, 井上雅裕

    日本リーダーシップ学会第4回研究講演会  2019年8月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年8月

    researchmap

  • 職員主導による職学リーダーシップ養成講座の開発

    鈴木洋,星由華,宇佐美優里,竹井和典,坂井直道,丸山智子, 井上雅裕

    第25回大学教育研究フォーラム  2019年3月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年3月

    researchmap

  • リーダーシップ教育でのeポートフォリオを活用した学生同士の振り返りの実践とその効果

    丸山智子

    プロジェクトマネジメント学会春季大会  2019年3月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年3月

    researchmap

  • オンラインにおけるリーダーシップ自己効力感と大学時代の学習経験の関係の検討-経験学習との関連に着目して-

    武田佳子, 溝口侑, 丸山智子, 溝上慎一

    日本リーダーシップ学会第7回研究講演会  2022年8月 

     詳細を見る

  • 自律的学習者の育成とデジタル技術

    丸山智子

    JSEE第70回年次大会,工学教育研究発表会  2022年9月 

     詳細を見る

  • オンラインでの疑似体験とピアリフレクションを導入したリーダーシップ教育

    丸山智子, 井上雅裕

    日本教育工学会2023年春季全国大会  2023年3月 

     詳細を見る

  • マイクロクレデンシャルの設計と発行の方法-日本工学教育協会-JABEE共催ワークショップ事例-

    井上 雅裕, 長原 礼宗, 角田 和巳, 丸山 智子, 八重樫 理人, 辻野 克彦

    JSEE第71回年次大会,工学教育研究発表会  2023年9月 

     詳細を見る

  • 学生の成長を促すリフレクション方略

    丸山智子, 井上雅裕

    日本教育工学会2023年秋季全国大会  2023年9月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • シミュレータを活用した疑似体験と実行動の摺り合わせによるリーダーシップ教育

    丸山智子, 井上雅裕

    プロジェクトマネジメント学会春季大会  2009年3月 

     詳細を見る

  • SD講師養成プログラムの開発と実践 -SPOD SD事例を通じて-

    丸山智子, 阿部光伸, 上甲功治

    2014年度大学行政管理学会  2014年9月 

     詳細を見る

  • シミュレータを活用した疑似体験と実行動のすり合わせによるリーダーシップ教育

    丸山智子, 井上雅裕

    情報処理学会第77回全国大会  2015年3月 

     詳細を見る

  • 座学と実践のサイクルによるリーダーシップ教育 招待

    丸山 智子

    お茶の水女子大学創立140周年記念国際シンポジウム  2015年7月 

     詳細を見る

  • 大学改革とプログラムマネジメント

    井上雅裕, 丸山智子

    PMI日本フォーラム2015  2015年7月 

     詳細を見る

  • 大学間連携SDを活用したプロジェクトマネジメント教育と実践 -次世代リーダー養成ゼミナールプロジェクト事例-

    丸山智子, 吉田一惠

    2015年度大学行政管理学会  2015年9月 

     詳細を見る

  • 外国人留学生を含む大人数クラスでのリーダーシップ教育とe-ポートフォリオによる学修行動分析

    丸山智子, 八木陽平, 井上雅裕

    プロジェクトマネジメント学会春季大会  2016年3月 

     詳細を見る

  • 体系的なアクティブラーニングによるリーダーシップ教育 招待

    丸山 智子

    PMI日本フォーラム2016  2016年6月 

     詳細を見る

  • 学生及び大学職員の連携クラスによるリーダーシップ教育の設計と評価 -学生,職員,教員の協働を目指して-

    丸山智子, 井上雅裕

    大学教育学会第38回大会  2016年6月 

     詳細を見る

  • シミュレータ,ロールプレイング,実行動,理論をスパイラルに積み重ねるリーダーシップ教育とその評価

    井上雅裕, 丸山智子, 永谷裕子

    平成24年度工学教育研究講演会  2010年3月 

     詳細を見る

  • 学生チームでのシステム開発プロジェクト実践に基づくリーダーシップとリスクマネジメントの評価分析

    本田大典, 鈴木彰仁, 丸山智子, 井上雅裕

    プロジェクトマネジメント学会春季大会  2010年3月 

     詳細を見る

  • 大学改革を推進する職員に対する実践的PM教育 招待

    丸山 智子

    PMI日本フォーラム2017  2017年7月 

     詳細を見る

  • SD研修での職員によるプロジェクト実践とその成果物の組織への導入構想

    吉田一惠, 秋谷恵子, 渡邊友樹, 丸山智子

    2017年度大学行政管理学会  2017年9月 

     詳細を見る

  • シミュレータを活用したリーダーシップ教育実績に基づく学習支援システムの構想

    丸山智子, 井上雅裕

    第16回情報科学技術フォーラム  2017年9月 

     詳細を見る

  • 産から学への転進についての準備の道程~受け入れ大学の立場から、挑戦者の立場から~ 招待

    丸山 智子

    PMI日本フォーラム2018  2018年7月 

     詳細を見る

  • 大学生のためのリーダーシップ教育-リーダーシップ養成に対する大学教育の役割とは- 招待

    丸山 智子

    第3回女性リーダーシップ国際会議 お茶の水女子大学グローバル人材開発センター公開シンポジウム  2016年7月 

     詳細を見る

  • 大学間連携SD研修における職員による講師実践とその成果検証 -SPOD SD新任職員研修の事例から-

    丸山智子, 吉田一惠

    2016年度大学行政管理学会  2016年9月 

     詳細を見る

  • 知識, 疑似体験, 実行動, 振り返り, 評価を組み合わせた体系的なリーダーシップ教育

    丸山智子, 井上雅裕

    2016年度日本リーダーシップ学会  2017年3月 

     詳細を見る

  • アクティブラーニングによるリーダーシップ教育と質保証

    井上雅裕, 丸山智子

    2016年度日本リーダーシップ学会  2017年3月 

     詳細を見る

  • 教育学と情報技術を階層構成するマイクロクレデンシャルのシステムアーキテクチャ

    井上雅裕, 丸山智子, 山田恒夫, 池田佳子, 芦沢真五

    情報処理学会第86回全国大会  2024年3月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • 大学生のリーダーシップ行動にポジティブな変容を促すリフレクションモデル

    丸山智子, 井上雅裕

    情報処理学会第86回全国大会  2024年3月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • eポートフォリオを活用した振り返りによる学生のリーダーシップ行動の変化

    丸山智子, 井上雅裕

    情報処理学会第30回教育学習支援情報システム(CLE)研究発表会  2020年3月 

     詳細を見る

▼全件表示

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 初期キャリアのリーダーシップ発揮に繋がるオンライン下の効果的な大学での学びの研究

    2021年4月 - 2024年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    武田 佳子, 溝上 慎一, 丸山 智子, 森 朋子, 溝口 侑

      詳細を見る

    配分額:4160000円 ( 直接経費:3200000円 、 間接経費:960000円 )

    本研究では、大学教育現場の課題を踏まえ,初期キャリアの組織社会化やリーダーシップ発揮に有効な大学のオンライン環境下での学びとは何かを検討する。具体的には, 大学4年生(2021年度)を対象に入社2年目までの卒業生に対して縦断調査を行い, 大学までの学習環境・姿勢から初期キャリアにおけるリーダーシップ, 組織社会化への影響を検討する.大社接続のトランジションを円滑に進めるために大学でのオンライン環境の学習改善につながる教育的示唆を提言する.具体的には、①大学次のオンライン授業で効果的なリーダーシップ育成とは何か, ②初期キャリアの組織社会化・リーダーシップ発揮に影響を与える大学での学習方略・学習姿勢とはなにかを検討することを本研究の目的とする.
    本研究では, 大学4年生(2021年度)を対象に入社2年目まで縦断調査を行うが, 大学次の学習姿勢が組織社会化やリーダーシップの発揮にどのように影響しているのか大社接続のトランジション研究を行う.オンライン学習が就職後のリーダーシップの発揮, 組織社会化にどのような影響があるかを明らかにすることが目的である。
    2021年度においては、国内外の先行研究や企業のリサーチをもとに、オンライン上でグループワークを行う際のリーダーシップにおける課題を抽出した。海外の企業で先行して行われているバーチャルチームの定義を明確にし、本研究が対象とするバーチャルチームの範囲を明確にした。国内の他企業とのオンラインでのミーティングを行う際の
    また、リアルとオンラインでリーダーシップに求められるスキルに差があるのかどうかの仮説を立て予定していた、大学4年生対象(内定者)の調査項目の開発を行い、2022年3月末にインターネットによるアンケート調査を実施した。

    researchmap

  • 大学生のリーダーシップ教育における行動変容を促すリフレクションモデルの開発

    2019年4月 - 2022年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    丸山 智子, 井上 雅裕

      詳細を見る

    配分額:4030000円 ( 直接経費:3100000円 、 間接経費:930000円 )

    自律的な学修者育成を目指した「振り返り」方略の探求を目指し、高等教育におけるリフレクション理論を概観した。高等教育における個人の開発計画(Personal Development Planning)と、学生の成長を促す学習ツールとしてのリフレクションとの連携の重要性を確認した。リフレクション活動をカリキュラムに導入する際には、学習の意図に沿うリフレクションの深さを考慮する必要があり、自分の特性やアプローチを見直す場合には、行動の変容が期待できるより深いレベルのリフレクションが必要であることを確認した。加えて、リーダーシップ開発におけるリフレクションに関する研究を概観し、肯定的なリーダーシップ行動の変容につながるリフレクションに関する実証研究の方向性を考察した。
    また、eポートフォリオを活用した、リーダーシップ行動の継続的なリフレクションによってもたらされる、学生のリーダーシップ行動の変化について調査したアンケートを分析し、考察を行った。
    さらに、オンラインで実施したリーダーシップ授業での学生のリフレクション結果を分析し、考察を行った。オンライン授業では、学生と教員による双方向の能動的リーダーシップ授業を実現した。学生はリーダーシップトレーニング用シミュレータで繰り返し自習すると同時に、コロナ禍での研究室での実際の活動に授業での疑似体験を反映させリーダーシップを発揮した。学生はその結果をeポートフォリオに記入した。学生が個々に自宅で実施するシミュレーションの状況を教員が閲覧し把握することで、個々の学生への指導を可能とした。学生間のピアレクションをオンラインで実施し、コロナ禍で直接会うことができない学生間の協働学修を促進した。今回のオンライン授業で設計したオンラインでの学生支援の方式とピアリフレクションの方法は、リーダーシップ授業に限定することなく双方向の能動的な授業に活用できる。

    researchmap