2025/04/02 更新

写真a

カワモト ジュリア・ミカ
カワモト ジュリア・ミカ
Kawamoto Julia Mika
所属
教育・学生支援機構 教育企画室 教授
職名
教授
連絡先
メールアドレス
外部リンク

学位

  • Ph.D. ( Hiroshima City University )

研究キーワード

  • Feedback and error corrections

  • Use of L1 in the L2 classroom

研究分野

  • 人文・社会 / 外国語教育  / ㋔用言語

学歴

  • 広島市立大学   Faculty of International Studies   Applied Linguistics

    2007年10月 - 2012年3月

      詳細を見る

  • The University of Sheffield   Education   English Language Teaching

    1997年10月 - 2000年5月

      詳細を見る

  • The University of Utah   Economics

    1989年9月 - 1993年6月

      詳細を見る

経歴

  • 愛媛大学   教育・学生支援機構 教育企画室   教授

    2024年4月 - 現在

  • 愛媛大学   英語教育センター   教授

    2023年1月 - 2024年3月

  • 愛媛大学   英語教育センター   准教授

    2016年4月 - 2022年12月

      詳細を見る

委員歴

  • 愛媛大学の教育コーディネーター研修会  

    2023年1月 - 現在   

      詳細を見る

  • Academic Affairs Committee   The Japan Association of College English Teachers (JACET) Chugoku/Shikoku Branch  

    2022年4月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

  • 副代表:JACETアカデミック&ティーチング・ポートフォリオ研究会  

    2021年4月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

論文

  • A Survey of English Teachers' Medium of Instruction in Remote Learning 査読

    Julia M. KAWAMOTO, Ian WILLEY, Eleanor CARSON

    The Japan Association of Colleague English Teachers (JACET) Chugoku-Shikoku Chapter   20   1 - 16   2023年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    researchmap

  • The Use of L1 in the University Classroom of Japanese Teachers of English (JTEs) and Non-Japanese Teachers of English (NJTEs) 査読

    Kawamoto, J

    Language Teacher Education   8 ( 2 )   87 - 108   2021年8月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(その他学術会議資料等)  

    researchmap

  • Teacher Feedback & Negotiation for Meaning 査読

    カワモト・ジュリア・ミカ

    Journal of Faculty and Staff Development in Higher Education   16   9 - 16   2018年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

    researchmap

  • Different Types of Corrective Feedback on Japanese University Students' Writing

    カワモト・ジュリア・ミカ

    Matsuyama University Studies in Language and Literature   35 ( 2 )   159 - 181   2016年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)   出版者・発行元:松山大学総合研究所  

    CiNii Books

    researchmap

    その他リンク: http://id.nii.ac.jp/1249/00000161/

  • Teacher Training and Development on Grammar Instruction Through Form-Focused Instruction

    カワモト・ジュリア・ミカ

    Matsuyama University Studies in Language and Literature   35 ( 1 )   131 - 132   2015年9月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)   出版者・発行元:松山大学総合研究所  

    CiNii Books

    researchmap

  • The Types of Grammatical Feedback Students Prefer from Teachers

    カワモト・ジュリア・ミカ

    Matsuyama University Studies in Language and Literature   33 ( 2 )   91 - 111   2014年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

    CiNii Books

    researchmap

  • Feasibility Issue of Form-Focused Instruction

    カワモト・ジュリア・ミカ

    The Asian Conference of Education - Official Conference Proceedings   927 - 948   2012年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    researchmap

  • Exploring Successful and Unsuccessful Feedback in Teacher-Student Interaction 査読

    カワモト・ジュリア・ミカ

    JACET Chugoku-Shikoku Chapter Research Bulletin   7 ( 7 )   57 - 72   2010年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(研究会,シンポジウム資料等)   出版者・発行元:大学英語教育学会(JACET)中国・四国支部  

    第二言語習得研究は,学習者が言語的な誤りに気づくのに教師の与えるフィードバックが必要,かつ効果的であることを示してきた。しかし,Truscott(1999,2005)のように,その効果に懐疑的な研究者もいる。本研究では,Truscottのこうした批判的な見解を念頭に,筆者が収集した口語データから問題となるフィードバックの事例を挙げ,それに続いて,効果的にフィードバックを行なうために何が必要かについて考察する。

    CiNii Books

    researchmap

    その他リンク: http://dl.ndl.go.jp/info:ndljp/pid/10500727

  • Counterbalance Hypothesis: Practical or Impractical in the Classroom? 査読

    カワモト・ジュリア・ミカ

    JALT2008 Conference Proceedings   451 - 459   2009年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    researchmap

▼全件表示

MISC

講演・口頭発表等

  • The Feasibility Issue of Form-Focused Instruction 招待

    カワモト・ジュリア・ミカ

    Matsuyama JALT Chapter  2014年2月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • Teachers using focus-on-form in students' writing 国際会議

    カワモト・ジュリア・ミカ

    AILA World Congress 2014  2014年8月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

    researchmap

  • Changes in English Teachers' Medium of Instruction throughout the Pandemic 招待

    KAWAMOTO,Julia, WILLEY, Ian, CARSON, Eleanor

    MatsuyamaJALT Chapter Meeting  2023年4月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • There and Back Again: Medium of Instruction During the Pandemic

    CARSON, Eleanor, KAWAMOTO, Julia, WILLEY, Ian

    JALT PanSIG Conference  2023年5月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • English Teachers’ Language Use in Online and Face-to-face Formats

    全国語学教育学会第48回年次国際大会教材展示会  2022年11月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Medium of Instruction in Online and Face-to-Face Classes in 2021

    Julia Kawamoto, Ian Willey, Eleanor Carson

    57th RELC International Conference  2023年3月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Classroom Language Use in 2021: A Return to A Pre-Pandemic Norms?

    Ian Willey, Julia Kawamoto, Eleanor Carson

    61st JACET International Conference  2022年8月 

     詳細を見る

  • How Online Learning Impacted Medium of Instruction in the First Two Years of the Pandemic 招待

    Julia Kawamoto, Eleanor Carson, Ian Willey

    Hiroshima JALT  2022年9月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Does Remote Learning Affect English Instructors’ Medium of Instruction?

    Ian Willey, Julia Kawamoto, Eleanor Carson

    56th RELC International Conference  2022年3月 

     詳細を見る

  • What Interviews and Class Observations Reveal about Teachers' Medium of Instruction in Remote Learning

    Eleanor CARSON, Julia KAWAMOTO, Ian WILLEY

    60th JACET Conference  2021年8月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • What We Know about Teachers’ Medium of Instruction in Remote Learning

    Eleanor Carson, Julia Kawamoto, Ian Willey

    47th JALT International Conference  2021年11月 

     詳細を見る

  • Perceived Effects of Remote Learning on English Teachers’ Medium of Instruction

    Julia Kawamoto, Eleanor Carson, Ian Willey

    CamTESOL 2021  2021年2月 

     詳細を見る

  • How Distance Learning Impacts English Teachers’ Medium of Instruction

    Eleanor Carson, Julia Kawamoto, Ian Willey

    All Shikoku JALT Conference  2021年6月 

     詳細を見る

  • 遠隔学習における L1 と L2 の役割

    令和 2 年度 JACET 中国・四国支部 秋季 研究大会  2020年10月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • How Remote Learning Impacts Medium of Instruction

    全国語学教育学会 第46回年次国際大会教材展示会  2020年11月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Assessing the Impact of the Teaching English inEnglish (TEE) Policy on University EnglishLearners 国際会議

    カワモト・ジュリア・ミカ

    JACET 57th International Convention  2018年8月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)  

    researchmap

  • University Teachers' Use of L1 in the L2 Classroom 国際会議

    カワモト・ジュリア・ミカ

    54th RELC International Conference and 5th Asia-Pacific LSP and Professional Communication Association Conference  2019年3月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Teaching English in English: What teachers think, and what they actually do 招待

    カワモト・ジュリア・ミカ

    Matsuyama JALT Chapter  2016年10月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • Is It Possible to Provide Form-feedback inthe Classroom? 国際会議

    カワモト・ジュリア・ミカ

    JACET 56th International Convention  2017年8月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

    researchmap

  • The Perspective of L2 Teachers Regarding Written Form- and Meaningful Feedback 国際会議

    カワモト・ジュリア・ミカ

    JACET 53rd International Convention Program  2014年8月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

    researchmap

▼全件表示

受賞

  • 学長特別賞 - 愛媛大学

    2020年12月   『遠隔授業の質の向上』

     詳細を見る

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • Clarifying the Factors Behind Changes in Willingness to Communicate and International Posture in University Students

    2023年4月 - 2027年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    Kawamoto Julia・Mika

      詳細を見る

    配分額:3510000円 ( 直接経費:2700000円 、 間接経費:810000円 )

    researchmap

  • Assessing the influence of medium of instruction on students' willingness to communicate in English

    2020年4月 - 2023年3月

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    KAWAMOTO JULIA MIKA

      詳細を見る

    配分額:3250000円 ( 直接経費:2500000円 、 間接経費:750000円 )

    My research partners and I did two questionnaire surveys in 2020 and 2021 on the medium of instruction during the first two years of the pandemic. Carson did the quantitative analysis for both years. We also did teachers' interviews and classroom observations. Willey and I did the interviews and observations. We also checked the transcription (Using ZOOM). In addition, we analyzed the data. We also did presentations and wrote one paper.

    researchmap

担当経験のある科目(授業)

  • 英語

    2016年4月 - 現在 機関名:愛媛大学

     詳細を見る

  • オーラルコミュニケーション

    2016年4月 - 現在 機関名:愛媛大学

     詳細を見る

  • 英語ライティングI・II

    2016年4月 - 現在 機関名:松山大学

     詳細を見る

学術貢献活動

  • JACET Chugoku/Shikoku Chapter Research Bulletin

    2021年4月 - 現在

     詳細を見る

    種別:学術調査 

    researchmap