2025/03/27 更新

写真a

タカハシ シノ
髙橋 志野
Takahashi Shino
所属
国際連携推進機構 教授
職名
教授
連絡先
メールアドレス
外部リンク

学位

  • M.A. ( ブリティッシュ・コロンビア大学(カナダ) )

研究キーワード

  • 語用論

  • 日本語教育

  • Japanese language teaching

  • 談話分析

  • discourse analysis

  • pragmatics

  • Functional grammar

研究分野

  • 人文・社会 / 言語学

研究テーマ

  • 外国人と日本人の接触場面

  • 地域の日本語教育

学歴

  • ブリティッシュ・コロンビア大学   地域文化研究科   日本語言語学

    - 1997年

      詳細を見る

    国名: カナダ

    researchmap

  • University of British Columbia   Graduate School, Division of Regional Culture   Japanese linguistics

    - 1997年

      詳細を見る

    国名: カナダ

    researchmap

  • 津田塾大学   学芸学部   英文学科

    - 1985年

      詳細を見る

    国名: 日本国

    researchmap

  • 津田塾大学

    - 1985年

      詳細を見る

所属学協会

  • The Pragmatics Society of Japan

      詳細を見る

  • 日本語教育学会

      詳細を見る

  • The Society for Teaching Japanese as a Foregin Language

      詳細を見る

  • 日本語用論学会

      詳細を見る

委員歴

  • 日本語教育学会   四国地区委員  

    2009年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    日本語教育学会

    researchmap

論文

  • 国際結婚移住女性の書字言語習得支援に関する一考察―ソーシャル・サポートという視点から 査読

    向井留実子, 新矢麻紀子, 高橋志野

    ジャーナルCAJLE   11   44 - 62   2016年7月

     詳細を見る

    記述言語:日本語  

    researchmap

  • 国際結婚移住女性の文字学習はなぜ進まないのか 査読

    向井留実子, 新矢麻紀子, 高橋志野

    CAJLE2015 Proceedings   183 - 191   2015年8月

     詳細を見る

MISC

  • 日本語学習者の音声へのよりそい方を考える 地域日本語ボランティア講座の試み

    髙橋 志野

    日本語教育方法研究会誌   25 ( 2 )   126 - 127   2019年

     詳細を見る

    This is a report of a class for local Japanese language volunteers on how to respond to speaking production issues of Japanese language learners. The purpose was not to teach phonetics, but to provide examples of the pronunciation issues that Japanese language learners have and to increase the acceptance level of pronunciation "errors." By reviewing a video of class and questionnaire results, the author found the volunteers' desire to produce perfect pronunciation had become more relaxed. However, some volunteers were not clear about the difference between 'pronunciation' and 'notation' and they wanted specialists to provide concrete methods to teach correct pronunciation.

    researchmap

  • 日本人学生と留学生の防災に対する意識について : アンケート調査の分析

    轟木 靖子, 髙橋 志野, 山下 直子

    香川大学生涯学習教育研究センター研究報告   23   75 - 81   2018年3月

     詳細を見る

    記述言語:日本語  

    researchmap

  • 日本語ボランティア養成講座における「音声」とは

    高橋 志野, 築地 伸美, 菅野 真紀子

    日本語教育方法研究会誌   24 ( 2 )   54 - 55   2018年

     詳細を見る

    記述言語:日本語  

    Information about pronunciation is seldom provided when training local Japanese language volunteers (hereafter JLV), but in 2017 the authors started teaching pronunciation in classes for local and university JLV. According to the results of a questionnaire and a following discussion, it was revealed that the JLV clearly felt the need for doing something about the pronunciation of the Japanese learners, but were not sure how to do it. In addition, what is taught in JLV training classes is not 'phonetic education', rather, it is suggested that first what is necessary is to provide the JLV examples of pronunciation and to raise the tolerance of the JLV of the learners' pronunciation.

    researchmap

  • 日本語ボランティア活動が継続できるシニア社会人男性は、なぜ「一方的に話す」ことをやめられたのか

    髙橋 志野

    日本語教育方法研究会誌   24 ( 1 )   56 - 57   2017年

     詳細を見る

    記述言語:日本語  

    When those with no background in teaching Japanese as a second language volunteer in Japanese language classes, they often do all the talking. However, at the author's educational institution, the listening skills of veteran senior male volunteers improved and a change occurred in their attitude. The author interviewed 2 senior males who had served as volunteers for over 8 years. It became clear that they were uneasy when the international students did not respond quickly, but as the relationship developed, the desire to know more about the student grew, the fear of no response disappeared and conversation became two-way.

    researchmap

  • 四国における外国人住民の防災について : アンケート調査の分析

    轟木 靖子, 髙橋 志野, 山下 直子

    香川大学生涯学習教育研究センター研究報告   22 ( 22 )   69 - 74   2017年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:香川大学生涯学習教育研究センター  

    CiNii Books

    researchmap

  • 学習者は何を基準に漢字学習活動中産出した単文から 「My Best 文」を選んでいるのか

    髙橋 志野

    日本語教育方法研究会誌   23 ( 2 )   62 - 63   2016年

     詳細を見る

    <br />
    The Kanji B class at Ehime University is a course designed for low-intermediate students and above. The course is conducted in small groups of students with a Japanese language volunteer and is overseen by the main instructor. This study reports the reasons behind why the students chose their &quot;My Best Sentence&quot; from a selection of sentences written during the kanji class. The results of interviews showed that both assessment by the Japanese volunteers and sentence content, which incorporates the individual personality of each student and the content the other students would find interesting, were used to select their sentence.

    researchmap

  • 香川県および愛媛県における日本語指導が必要な児童生徒への支援について

    轟木 靖子, 髙橋 志野, 山下 直子

    香川大学生涯学習教育研究センター研究報告   21 ( 21 )   1 - 6   2016年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:香川大学生涯学習教育研究センター  

    CiNii Books

    researchmap

  • 国際結婚移住女性への文字学習支援:―多様な学習レディネスとニーズに着目して―

    向井 留実子, 髙橋, 志野, 新矢 麻紀子

    日本語教育方法研究会誌   21 ( 2 )   43 - 33   2014年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   掲載種別:速報,短報,研究ノート等(学術雑誌)  

    To support literacy learning for immigrant wives illiterate in Japanese, we interviewed long-term residents to investigate their learning readiness and needs. A tendency to easily learn basic kanji related to everyday life was observed, but it became clear that even if they could write, they were not able to recognize kanji components. The women were aware of the present need for writing skills, but were not yet aware of what they might need in the future. Using their level of readiness, it is necessary to provide support for literacy learning to meet the need for a greater command of kanji.

    researchmap

  • 中国語母語話者の日本語漢字書字能力の実態から示唆されること

    向井 留実子, 串田, 眞知子, 髙橋 志野

    日本語教育方法研究会誌   21 ( 1 )   58 - 59   2014年

     詳細を見る

    記述言語:日本語  

    When teaching Japanese kanji characters to Chinese speakers, most teach reading or use of words, rarely focusing on character form. Many report the necessity of highlighting the difference between Chinese and Japanese characters, but provide no concrete instructional suggestions. The ability of Chinese speaking students, who had at least completed the elementary course, to write characters which differ in Japanese and Chinese was investigated to create material for instruction. The results revealed the problems of native language interference, and that memory of the form was affected by knowledge of vocabulary, indicating characters should be taught together with graded language instruction.

    researchmap

  • 日本語学習者の漢字学習支援場面における日本人サポータの学びについての一考察 査読

    向井 留実子, 高橋 志野

    大学教育実践ジャーナル   11 ( 11 )   79 - 85   2013年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   掲載種別:速報,短報,研究ノート等(学術雑誌)   出版者・発行元:愛媛大学教育・学生支援機構  

    CiNii Books

    researchmap

    その他リンク: http://iyokan.lib.ehime-u.ac.jp/dspace/handle/iyokan/3102

  • 「四ヶ国共同セミナー-各国の日本語指導法を学び合う-」の成果を考える:―ビリーフスの観点から―

    向井 留実子, 髙橋, 志野, 村上 和弘

    日本語教育方法研究会誌   18 ( 1 )   62 - 63   2011年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:日本語教育方法研究会  

    A seminar was held at Ehime University with native and non-native Japanese language teachers and students studying to be teachers of Japanese language from three partner universities. Groups, each consisting of members from all four countries, worked together to make lesson plans and do practice teaching. Differences in &#039;beliefs&#039; of the non-native students caused friction, but they managed to reach a compromise for the practice teaching presentation. Using the observations recorded of this process in the reflection reports of the Japanese students, this paper will consider the role of &#039;beliefs&#039; in language teaching.

    DOI: 10.19022/jlem.18.1_62

    researchmap

  • 大学の国際化と日本語教育--日本語教育を軸とした留学生と日本人の交流促進 (特集 留学生と日本語教育)

    向井 留美子, 髙橋 志野

    留学交流   22 ( 3 )   18 - 21   2010年3月

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:時評社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 超短期日本語・日本文化研修の開発:―愛媛大学「愛アイプログラムにほんごとにほんぶんか」の成果と今後の課題―

    髙橋 志野, 向井, 留実子, 村上, 和弘, 築地, 伸美, 菅野 麻紀子

    日本語教育方法研究会誌   17 ( 1 )   2425 - 25   2010年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:日本語教育方法研究会  

    At Ehime University we are promoting exchange with our partner institutions abroad through two-week, Japanese language and culture study programs. The goal is to promote exchange with Japanese people by incorporating Japanese volunteers in and outside the classroom for language practice and cultural experience and by home stay programs. This report will present feedback from the participating international and Japanese students to show the results so far and consider the wide application of this type of study program.

    CiNii Books

    researchmap

  • 日本人ボランティアのための漢字指導マニュアル:―非漢字系日本語学習者の漢字字形改善に向けて―

    向井, 留実子, 髙橋, 志野

    日本語教育方法研究会誌   16 ( 2 )   14 - 15   2009年

     詳細を見る

    記述言語:日本語  

    Many students of Japanese language, who are not Kanji literate, do not get enough instruction in the writing of Kanji, resulting in the formation of bad habits in the shape and form of their written characters. At Ehime University a manual prepared by language instructors for Japanese volunteers with no experience in language teaching to help these students improve their character writing is being tested. In this study, we will introduce the use of this manual and discuss the issues related to such specific instruction.

    researchmap

  • 複数キャンパス大学における日本語学習支援ボランティア導入の試み

    髙橋 志野, 向井 留実子

    日本語教育方法研究会誌   16 ( 1 )   68 - 69   2009年

     詳細を見る

    記述言語:日本語  

    At many universities, the level and number of Japanese language classes vary with the campus. Ehime University offers Japanese classes on three campuses. On the main campus, Japanese language volunteers are actively used, but it is difficult to find enough participants for the School of Medicine classes. To solve this, a class for Japanese language volunteers was offered in the same community as the School of Medicine. As a result, although contact with the community and the number of volunteers increased, it became clear that the School of Medicine curriculum and the content of the volunteer class needed revision.

    researchmap

  • 漢字クラスにおける日本人サポーター活用の様々な可能性

    向井, 留美子, 髙橋, 志野

    日本語教育方法研究会誌   16 ( 1 )   26 - 27   2009年

     詳細を見る

    At Ehime University we are using Japanese volunteers on a one-to-one basis to support the teaching of kanji to students with no kanji background. This system has been well-received by both the students and the volunteers. In addition, a class was held in tandem for the volunteers to provide an opportunity to examine and improve skills for support in teaching kanji. In this report, I will introduce the kanji class, the class for the volunteers and the various possibilities for using volunteers to support the teaching of kanji.

    researchmap

  • より実践的な日本語力養成を目指したビジターセッションの試み

    髙橋 志野

    日本語教育方法研究会誌   15 ( 2 )   22 - 23   2008年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:日本語教育方法研究会  

    The Career Development Program for Foreign Students from Asia encourages language instructors to adopt &quot;Project Based Learning (PBL)&quot; in class so that students can cultivate the skills necessary for entry into the Japanese corporate world. To prepare the groundwork for employing PBL smoothly, Ehime University has students share the roles in &quot;visitor-sessions&quot;. This study will show what the students achieved by using &quot;visitor-sessions&quot; in Japanese business language education. It will also identify problems and suggest solutions.

    DOI: 10.19022/jlem.15.2_22

    researchmap

  • 日本での就職を目指す留学生のビジネス日本語教育プログラムの現状と課題:―アジア人財資金構想高度実践留学生育成事業の愛媛大学における実践―

    向井, 留実子, 髙橋, 志野

    日本語教育方法研究会誌   15 ( 1 )   8 - 9   2008年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:日本語教育方法研究会  

    At Ehime University a full-time teaching staff is in charge of the management and coordination of Japanese Business education as part of the Shikoku Consortium of the Career Development Program for Foreign Students from Asia offered by the Ministry of Economy, Trade and Industry and the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology. In this report, the merits and demerits of using a full-time teaching staff and the adjustment made accordingly will be discussed. The following problems and our response to them will be described, 1) the inconvenience of holding classes on weekdays, 2) the foreign students&#039; attitude towards the classes and 3) the necessity of integrating Japanese business language education with Japanese business education.

    DOI: 10.19022/jlem.15.1_8

    researchmap

  • 留学生のよりよい学習環境づくりと地域ネットワーク化に向けたホームステイの試み

    向井, 留実子, 髙橋, 志野

    日本語教育方法研究会誌   14 ( 2 )   52 - 53   2007年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:日本語教育方法研究会  

    In order to provide a better leaning environment for Japanese language students, it is necessary to expose students to people outside the classroom to experience a social and cultural environment away from the university. At Ehime University we are using home stays as a means to achieve this. At present, there is a problem that it appears that the international students are not gaining as much information about Japanese culture as expected through this experience, and using home stays effectively as a means to use the social and cultural environment in language learning requires more study.

    DOI: 10.19022/jlem.14.2_52

    researchmap

  • 留学生の対人的環境、特に同国人との交流について―愛媛大学の事例から―

    髙橋 志野, 向井, 留実子

    日本語教育方法研究会誌   13 ( 2 )   30 - 31   2006年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:日本語教育方法研究会  

    Employing the framework developed by Hamada et al. (2006), this study examines the Japanese language learning environment for students enrolled (or formally enrolled) in the Intensive Japanese Language Course (henceforth, intensive students) and for international undergraduate students (henceforth, undergraduate students) at Ehime University. The results indicate that, for both groups, contact with compatriots plays an important role in their personal life. However, differences can be seen in their attitudes towards the importance of this contact with respect to learning Japanese. Many of the intensive students at the novice to intermediate-low level felt that contact with compatriots contributed to improving their Japanese, while the undergraduate students tended not to see a connection between this contact and Japanese language learning.

    DOI: 10.19022/jlem.13.2_30

    researchmap

  • 「日本語教育」と「生活支援」を一体化した「サバイバルコース」の試み

    向井 留実子, 土井 美智子, 築地 伸美, 菅野 真紀子, 高橋 志野, VERGIN Ruth, 村上 和弘, 宇野 美登里, 田中 喜美代, 藤田 紀代子, 串田 真知子, 林 智子

    日本語教育方法研究会誌   11 ( 2 )   34 - 35   2004年

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:日本語教育方法研究会  

    st priority of international students is often how to adjust themselves to life in Japan. The presenters introduce Ehime University&#039;s Japan Survival Course. The course&#039;s main objectives are: (1) to provide students with survival level Japanese language skills and necessary life skills, and (2) to systematically integrate the acquisition of these skills into the class. This course unifies a general support system in place to help students go about their daily lives more easily. The presenters outline the course and show how to accomplish these objectives. They also delineate ways to improve the course in the future.

    CiNii Books

    researchmap

  • On the use and function of optional 'to iu' in Japanese Clausal Noun Modification

    The B.C. Asian Review   vol. 11   1998年

     詳細を見る

  • 連体修飾構造における「任意のトイウ」の出現条件の一例ードラマティック効果についてー

    名古屋学院大学留学生別科 日本語・日本語教育論集   第4号   1997年

     詳細を見る

  • One type of distributional constraint on optional to iu in Japanese clausal noun modification: Dramatic effect

    Journal of Japanese Linguistics and Education, Institute for Japanese Studies, Nagoya Gakuin University   vol. 4   1997年

     詳細を見る

  • One type of distributional constraint on optional to iu in Japanese clausal noun modification: Dramatic effect

    Journal of Japanese Linguistics and Education, Institute for Japanese Studies, Nagoya Gakuin University   vol. 4   1997年

     詳細を見る

  • Grass-roots Internationalization of Japan: Volunteer Japanese-language assistants at a Canadian university

    Journal of Japanese Linguistics and Education, Institute for Japanese Studies, Nagoya Gakuin University   vol.2   1995年

     詳細を見る

  • Grass-roots Internationalization of Japan: Volunteer Japanese-language assistants at a Canadian university

    Journal of Japanese Linguistics and Education, Institute for Japanese Studies, Nagoya Gakuin University   vol.2   1995年

     詳細を見る

  • 国際化時代の異文化交流ーカナダに於ける日本語ボランティア・アシスタント活動を通じてー

    名古屋学院大学 留学生別科 日本語・日本語教育論集   第2号   1995年

     詳細を見る

▼全件表示

講演・口頭発表等

  • 「日本人と留学生が共に学べる場としての読解教育~アカデミックジャパニーズと異文化コミュニケーション能力の育成を目指して~」

    髙橋 志野

    ブカレスト大学シンポジウム「グローバル化と日本語教育・読解教授法」  2017年10月 

     詳細を見る

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(基調)  

    researchmap

  • 中級漢字クラスの日本人サポータによる支援行動の特徴― サポータ用マニュアル作成に向けて ―

    髙橋 志野, 向井 留実子

    第十回世界日本語教育研究大会  2011年8月 

     詳細を見る

    記述言語:日本語   会議種別:ポスター発表  

    researchmap

  • 漢字学習における日本語学習者と日本人のピア・ラーニングの可能性

    向井 留美子, 髙橋 志野

    世界日本語教育大会  2010年8月 

     詳細を見る

    記述言語:日本語   会議種別:ポスター発表  

    researchmap

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 移住女性のリテラシー保障に向けた学習支援体制と地域コミュニティの構築に関する研究

    2016年4月 - 2019年3月

    科学研究費補助金 

    新矢 麻紀子

      詳細を見る

    資金種別:競争的資金

    researchmap

  • 中国人日本語学習者に対する漢字字形指導のための実態調査—―学習者の理解度と漢字の使用実態に即したシラバス構築を目指して―

    2014年4月 - 2015年3月

    日本漢字能力検定協会  漢字・日本語教育研究助成制度 

    向井 留実子

      詳細を見る

    資金種別:競争的資金

    researchmap

  • 定住外国人のリテラシーの実態把握と環境改善に関する研究

    2013年4月 - 2016年3月

    科学研究費補助金 

    新矢麻紀子

      詳細を見る

    資金種別:競争的資金

    researchmap

  • Use and Function of optional 'to iu' in an appositive clause in Japanese clausal noun modification

    1997年

      詳細を見る

    資金種別:競争的資金

    researchmap

担当経験のある科目(授業)

  • 学部留学生対象日本語・日本事情

    機関名:愛媛大学

     詳細を見る

  • 日本語教師養成関係科目

    機関名:愛媛大学

     詳細を見る

  • 地域と世界・異文化へのまなざし

    機関名:愛媛大学

     詳細を見る

  • 国際共修関係科目

    機関名:愛媛大学

     詳細を見る

  • 留学生対象漢字科目

    機関名:愛媛大学

     詳細を見る

その他教育活動及び特記事項

  • 2007年3月 -現在
    Survival Course: Language Skills Life Skills

社会貢献活動

  • 日本語ボランティアの基礎知識

    役割:講師

    今治市国際交流協会  日本語支援ボランティア養成講座  2019年9月

     詳細を見る

    種別:講演会

    researchmap

  • 定期講座2019「えひめと世界をつなぐにほんご~多文化に向き合いともに暮らす未来へ~」

    役割:講師, 企画, 運営参加・支援

    愛媛県国際交流協会・JICA四国・愛媛大学国際連携推進機構  2019年7月 - 2020年1月

     詳細を見る

    種別:セミナー・ワークショップ

    researchmap

  • 日本語ボランティアをしてみたら

    役割:講師

    今治市国際交流協会  日本語支援ボランティア養成講座  2019年2月

     詳細を見る

    種別:講演会

    researchmap

  • 定期講座2018「えひめと世界をつなぐ日本語教育~日本語教師への道~」

    役割:講師, 企画, 運営参加・支援

    愛媛県国際交流協会・JICA四国・愛媛大学国際連携推進機構  2018年8月 - 2018年12月

     詳細を見る

    種別:セミナー・ワークショップ

    researchmap

  • 日本語ボランティアの基礎知識-愛媛県今治市を中心にー

    役割:講師

    今治市国際交流協会  日本語支援ボランティア養成講座  2018年7月

     詳細を見る

  • 日本語サポータ入門講座in愛南

    役割:講師

    愛南町社会福祉協議会  2018年2月 - 2018年3月

     詳細を見る

    種別:セミナー・ワークショップ

    researchmap

  • 海外研修・留学のための危機管理

    役割:講師

    愛媛県立松山東高等学校  SGH事業  2017年7月

     詳細を見る

    種別:出前授業

    researchmap

  • 日本語教育の基礎知識 その2

    役割:講師

    今治市国際交流協会  日本語支援ボランティア養成講座  2017年7月

     詳細を見る

    種別:講演会

    researchmap

  • 日本語教育の基礎知識 その1

    役割:講師

    今治市国際交流協会  日本語支援ボランティア養成講座  2017年7月

     詳細を見る

    種別:講演会

    researchmap

  • 定期講座2017「えひめと世界をつなぐ日本語教育~日本語教師への道~」

    役割:講師, 企画, 運営参加・支援

    愛媛県国際交流協会・JICA四国・愛媛大学国際連携推進機構  2017年7月 - 2018年2月

     詳細を見る

    種別:セミナー・ワークショップ

    researchmap

  • 日本語教育の現状ー愛媛県今治市を中心にー

    役割:パネリスト, 講師

    今治市国際交流協会  日本語支援ボランティア養成講座  2017年6月

     詳細を見る

    種別:講演会

    researchmap

  • 愛媛県在住外国人の概要・外国人に対する日本語学習支援の基礎知識

    役割:講師

    今治市国際交流協会  日本語支援ボランティア養成講座  2016年6月 - 2016年7月

     詳細を見る

    種別:講演会

    researchmap

  • 愛媛県在住外国人の概要

    役割:講師

    今治市国際交流協会  日本語支援ボランティア養成講座  2015年6月

     詳細を見る

    種別:講演会

    researchmap

  • 海外研修・留学のための 危機管理

    役割:講師

    愛媛県立松山東高等学校  SGH事業  2015年6月

     詳細を見る

▼全件表示