Updated on 2025/04/03

写真a

 
Shimizu Eiko
 
Organization
Institute for Education and Student Support (IESS) Office for Educational Planning And Research Associate Professor
Title
Associate Professor
Contact information
メールアドレス
External link

Degree

  • 博士(教育学) ( 広島大学 )

Research Interests

  • 学習支援,アカデミック・アドバイジング,FD,SD

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Tertiary education

Education

  • Hiroshima University

    2007.4 - 2012.3

      More details

  • J. F. Oberlin University

    2004.4 - 2006.3

      More details

  • Yasuda Women's University   Faculty of Letters   Department of English

    1984.4 - 1988.3

      More details

Professional Memberships

  • Japan Association for Academic Advising

    2021.3

      More details

  • JAPAN ASSOCIATION OF HIGHER EDUCATION RESEARCH

      More details

  • LIBERAL AND GENERAL EDUCATION SOCIETY OF JAPAN

      More details

  • Japanese Association of First-Year Experience at Universities and Colleges

      More details

  • Japan Association of University Administrative Management

      More details

  • National Academic Advising Association

      More details

▼display all

Committee Memberships

  • 日本高等教育開発協会   監事  

    2022.3   

      More details

  • 初年次教育学会   理事  

    2021.9   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • 日本アカデミック・アドバイジング協会   会長  

    2021.3   

      More details

  • 一般社団法人 日本私立大学連盟   FD推進ワークショップ運営委員会 委員  

    2020.6 - 2024.3   

      More details

  • 立命館大学Student Success Program(SSP)   外部アドバイザー  

    2020   

      More details

  • 大学教育学会   代議員  

    2019.6   

      More details

  • 大学コンソーシアム大阪   研修部会推進委員  

    2019.4   

      More details

▼display all

Papers

  • 学生アドバイザーに求められる能力と実践を通した成長 Reviewed

    岸岡 洋介, 山野 洋一, 深谷 麻未, 岸岡 奈津子, 清水 栄子

    アカデミック・アドバイジング研究   ( 2 )   2024.3

     More details

  • 成長支援プログラムの実践における学生アドバイザーのコンピテンシーに関する一考察 Reviewed

    岸岡洋介, 清水栄子, 岸岡奈津子

    アカデミック・アドバイジング研究   ( 1 )   2023.3

     More details

  • Faculty Development in the Center for Educational Development during the COVID-19 Pandemic —From April, 2020 to September, 2021— Reviewed

    ( 19 )   72 - 82   2022.3

     More details

    Authorship:Lead author  

    researchmap

  • A potential of Pre-Admission Education Programs Reviewed

    43 ( 2 )   119 - 123   2021.12

     More details

  • 大学における女性職員の活用に関する現状と課題 Reviewed

    私市佐代美, 藤原久美子, 清水栄子, 竹山優子

    大学行政管理学会誌   ( 24 )   95 - 107   2020.9

     More details

  • The Development and Practice of a Training Program for Learning-Assistants --Focusing on Self-reflection by Learning-Assistants-- Reviewed

    ( 17 )   22 - 30   2020.3

     More details

  • Report of Faculty Development Waigaya FD Program in the Institute of Liberal Arts

    105 - 118   2020.2

     More details

  • アカデミック・アドバイジング実践者に対する能力開発の観点から Reviewed

    清水栄子, 山﨑めぐみ, 御厨まり子, 島田敬久

    大学教育学会誌   40 ( 2 )   103 - 106   2019.1

     More details

  • Reflections on Revising Process of Teaching Materials for Developing Students' Study Skills

    清水 栄子, 小林 忠資

    大学教育実践ジャーナル = Journal of faculty and staff development in higher education   ( 15 )   37 - 43   2017

     More details

    Language:Japanese   Publisher:愛媛大学教育・学生支援機構  

    CiNii Books

    researchmap

  • Current Trends of Peer Support in Japanese Higher Education : From the Viewpoint of Educational Effect(<Special Isue>Academic Support and Advice for Students by Students (Thinking of What Educational Effects and Evaluation Should Be))

    SHIMIZU Eiko, YAMADA Tsuyoshi

    リメディアル教育研究   9 ( 2 )   122 - 129   2014.11

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本リメディアル教育学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • An Analysis of Students' Length of Study and Learning Tendencies : Findings of Students' Life and Learning Survey in 2011 and 2012

    MATSUMOTO Takashi, SHIMIZU Eiko

    電気学会研究会資料. FIE, 教育フロンティア研究会 = The papers of Technical Meeting on Frontiers in Education, IEE Japan   2013 ( 1 )   49 - 52   2013.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:電気学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • A Consideration of Freshmen's Learning Context on the analysis of Freshmen Questionnaire and Students' Life and Learning Survey

    Shimizu Eiko, Matsumoto Takashi

    Japanese colleges of technology education journal   ( 36 )   509 - 514   2013.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:独立行政法人国立高等専門学校機構  

    This paper purposes a consideration of learning context, especially their learning time and performances used asbasis of the results from two kinds of survey; &quot;Freshmen Questionnaires&quot; and &quot;Student Campus Life and Learning Survey&quot;.At Anan National College of Technology, we gave Freshmen&#039;s Questionnaire to freshmen and Student Life and LearningSurvey to all students.In this paper, we focus on the freshmen and their learning time, and try to find out some relational factors to theirlearning outcomes. We expect gathering the analysis data to improve students&#039; learning performances and our learningsupports for students.

    CiNii Books

    researchmap

  • JB07 Teaching portfolios : for revisiting one's life story as an English teacher and the process for self-actualization

    中山 晃, 清水 栄子, Neil Heffernan, 栗田 佳代子

    日本教育心理学会総会発表論文集   55   S62 - S63   2013

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.55.0_S62

    CiNii Books

    researchmap

  • A Study of Students' Learning Style : An analysis of Students' Life and Learning Survery

    MATSUMOTO Takashi, SHIMIZU Eiko

    電気学会研究会資料. FIE, 教育フロンティア研究会 = The papers of Technical Meeting on Frontiers in Education, IEE Japan   2012 ( 35 )   51 - 54   2012.12

     More details

    Language:Japanese   Publisher:電気学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • A Consideration of Freshman's Learning Context -A Case Study of Student Questionnaire-

    Shimizu Eiko, Matsumoto Takashi

    Japanese colleges of technology education journal   ( 35 )   501 - 506   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:独立行政法人国立高等専門学校機構  

    This Paper purposes a consideration of freshmen&#039;s questionnaires concerning their learning contexts, especiallytheir learning time. We will try to understand the character or trends of this year&#039;s freshmen and find ways to supportthem from an analysis of the data.At Anan National College of Technology, we gave an experimental questionnaire to freshmen in April 2011. Itconsists of questions about their leaning context in their Junior High Schools and their present learning time and anxietiesabout their learning or classes. We expect to gather the analysis data and improve our learning support for students.

    CiNii Books

    researchmap

  • The Background and Development of Academic Advising in the U.S.:with a main focus on practitioners and institutional support

    SHIMIZU Eiko

    Research in higher education   41   361 - 375   2010.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:広島大学  

    CiNii Books

    researchmap

  • First year experience observed in university guide magazines in U.S.A.: with special attention to Fiske Guide to Colleges

    清水 栄子

    Japan journal of university administrative management   ( 10 )   117 - 123   2006

     More details

    Language:Japanese   Publisher:大学行政管理学会  

    CiNii Books

    researchmap

▼display all

Books

  • 大学の学習支援Q&A

    清水, 栄子, 中井, 俊樹( Role: Edit)

    玉川大学出版部  2022.6  ( ISBN:9784472406232

     More details

    Total pages:173p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 大学教育と学生支援

    中井, 俊樹( Role: Contributor3章 履修指導,11章 教育環境の充実)

    玉川大学出版部  2021.5  ( ISBN:9784472405525

     More details

    Total pages:vii, 195p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 授業方法の基礎

    中井, 俊樹, 小林, 忠資( Role: Contributor第4章 わかりやすく説明する,第12章 教室をマネジメントする)

    医学書院  2017.8  ( ISBN:9784260032025

     More details

    Total pages:xvi, 184p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • アカデミック・アドバイジング その専門性と実践―日本の大学へのアメリカの示唆

    清水 栄子( Role: Sole author)

    東信堂  2015.11  ( ISBN:4798913030

     More details

    Total pages:203  

    ASIN

    researchmap

MISC

▼display all

Presentations

  • Current Situation and Challenges on Academic Advising in Japan Invited

    SHIMIZU Eiko

    2018.11 

     More details

  • 日本の大学におけるStaff Developmentの論点と課題

    竹中喜一, 上畠洋佑, 清水栄子, 中井俊

    四国地区大学教職員能力開発ネットワークSPODフォーラム2018  2018.8 

     More details

  • 学習支援担当者に求められる能力・スキルとは -米国専門職団体を事例として-

    清水 栄子

    四国地区大学教職員能力開発ネットワークSPODフォーラム2018  2018.8 

     More details

  • 自己省察を用いた学習支援担当者の能力開発の可能性ーCAS Self-Assessment Guide に着目してー

    清水 栄子, 岸岡奈津子

    大学教育学会第41回大会  2019.6 

     More details

  • (ラウンドテーブル)日本におけるアカデミック・アドバイジングを追究する ~効果的な組織運営に ついて~

    清水 栄子, 山﨑めぐみ, 御厨まり子, 岸岡奈津子, 秦敬冶

    大学教育学会第41回大会  2019.6 

     More details

  • 学生エンゲージメントと自立を促す支援としかけ~アカデミック・アドバイジングの場合~ Invited

    清水 栄子

    第24回FDフォーラム  2019.3 

     More details

  • 学習支援担当者の能力開発の現状と課題―教員・学生・専門職を事例として

    清水 栄子

    第24回大学教育研究フォーラム  2019.3 

     More details

  • 学習支援者のためのポートフォリオ開発

    清水栄子, 岸岡奈津子

    第27回大学教育研究フォーラム  2021.3 

     More details

  • 追手門学院大学ライティングセンターの取り組みー学生チューターによる支援活動ー

    清水栄子

    第27回大学教育研究フォーラム  2021.3 

     More details

  • Development and Practice of Training Program in Japanese Higher Education

    Eiko Shimizu, Natsuko Kishioka, Mariko Mikuriya, Megumi Yamasaki

    NACADA 2020 Virtual Annual Conference  2020.10 

     More details

  • アカデミック・アドバイザーとしての学びと成長―NACADAコンピテンシー・モデルをてがかりにして―

    清水栄子, 岸岡奈津子, 池田輝政

    日本アカデミック・・アドバイジング協会第2回年次大会  2022.8 

     More details

  • Promoting Engaged Learning & Student's Identity Via Academic Advising Function

    NACADA International Conference  2021.6 

     More details

  • 入学前教育プログラムの可能性

    森朋子, 原田章, 清水栄子, 田上正範, 溝口侑, 松井晋作

    大学教育学会第43回大会  2021.6 

     More details

  • オンラインTP作成WS開催報告 追手門学院大学の場合

    清水栄子

    ティーチング・ポートフォリオ研究会  2021.3 

     More details

  • 講演 学習支援の役割を考える : アメリカの事例を通じて (シンポジウム 反転授業は、図書館のサービスを変える!! : どこまで支える、学習支援 : 大学図書館問題研究会第47回全国大会(広島))

    清水 栄子

    大学図書館問題研究会誌 = Bulletin of the Japan Academic Librarians' Association  2017.4 

     More details

    Language:Japanese  

    researchmap

  • JB07 Teaching portfolios : for revisiting one's life story as an English teacher and the process for self-actualization

    中山 晃, 清水 栄子, Neil Heffernan, 栗田 佳代子

    日本教育心理学会総会発表論文集  2013.7 

     More details

    Language:Japanese  

    researchmap

  • ラウンドテーブル アカデミック・アドバイジング-実践者の能力開発の観点から-

    清水 栄子

    大学教育学会第40回大会  2018.6 

     More details

▼display all

Awards

  • 日本高等教育開発協会賞

    2022.3   日本高等教育開発協会  

    清水栄子

     More details

Research Projects

  • アカデミック・アドバイジングによる教育の質保証―学習成果測定に関する比較研究

    2024.4 - 2027.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    清水 栄子, 小林 忠資, 松本 清, 岸岡 奈津子, 岸岡 洋介

      More details

    Grant amount:\4550000 ( Direct Cost: \3500000 、 Indirect Cost:\1050000 )

    researchmap

  • A General Study of Learning Support collaborating between Regular Courses and Extracurricular Education

    2020.4 - 2024.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\4290000 ( Direct Cost: \3300000 、 Indirect Cost:\990000 )

    researchmap

  • Professional Development by Learning supporters’ Reflection in higher education

    2018.4 - 2022.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\4420000 ( Direct Cost: \3400000 、 Indirect Cost:\1020000 )

    researchmap

  • Integrating Undergraduate Research into the Curriculum

    2014.4 - 2017.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    NAKAI Toshiki

      More details

    Grant amount:\3640000 ( Direct Cost: \2800000 、 Indirect Cost:\840000 )

    Recently undergraduate research has developed and has been integrated into the curriculum in many universities and colleges in North America and Europe and Australasia. This study clarified trends and issues of undergraduate research and publish a guide for understanding how to integrate undergraduate research into the curriculum in Japanese universities.

    researchmap