Updated on 2025/06/25

写真a

 
Nakai Toshiki
 
Organization
Institute for Education and Student Support (IESS) Office for Educational Planning And Research Professor
Title
Professor
Contact information
メールアドレス
External link

Degree

  • Master of Arts ( Nagoya University )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Sociology of education

  • Humanities & Social Sciences / Education

  • Humanities & Social Sciences / Educational technology

Education

  • Nagoya University   Graduate School of International Development

    1997.4 - 1998.3

      More details

    Country: Japan

    researchmap

  • Nagoya University   Graduate School of International Development

    1995.4 - 1997.3

      More details

  • The University of Tokyo   Faculty of Education

    1988.4 - 1992.3

      More details

Research History

  • Ehime University   Institute for Education and Student Support   Professor

    2015.4

      More details

  • Nagoya University   Center for the Studies of Higher Education   Associate Professor

    2007.4 - 2015.3

      More details

  • Nagoya University   Center for the Studies of Higher Education   Associate Professor

    2003.1 - 2007.3

      More details

  • Nagoya University   Center for the Studies of Higher Education   Assistant Professor

    2000.4 - 2002.12

      More details

  • Nagoya University   Center for the Studies of Higher Education   Research Associate

    1998.4 - 2000.3

      More details

Professional Memberships

Papers

  • 専門職教育の本質と教育方法 Invited

    中井俊樹, 上月翔太

    臨床老年看護   31 ( 1 )   48 - 54   2024.2

     More details

  • カリキュラム改善に活用されるIR Invited

    中井俊樹

    IDE現代の高等教育   ( 649 )   27 - 31   2023.4

     More details

  • 組織開発に向けた大学職員の研修 Invited

    中井俊樹

    IDE現代の高等教育   ( 646 )   39 - 42   2022.12

     More details

  • 授業を研究対象とするSoTLにおける倫理を考える Reviewed

    井上史子, 中井俊樹, 家島明彦, 大串晃弘, 安岡高志

    大学教育学会誌   44 ( 2 )   130 - 135   2022.12

     More details

    Language:Japanese  

    researchmap

  • 大学教員の教育の自由

    中井俊樹

    大学教育学会誌   44 ( 1 )   1 - 1   2022.6

     More details

    Authorship:Lead author  

    researchmap

  • Transfer of Training in the Workshop for Institutional Researchers Reviewed

    Takenaka Yoshikazu, Nakai Toshiki

    Educational Development Studies   1   37 - 45   2022.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Association for Educational Development in Higher Education  

    DOI: 10.57294/jaed.1.0_37

    CiNii Research

    researchmap

  • Evaluation of a Web-based Workshop Introducing the Course and Class Design for New Faculty Members in Ehime University Reviewed

    ( 19 )   165 - 172   2021.3

     More details

    Image
  • 初年次教育科目における遠隔授業実施支援の取り組み―「新入生セミナーA」オンラインコンテンツの提供 Reviewed

    村田晋也, 仲道雅輝, 竹中喜一, 中井俊樹, 小林直人

    大学教育実践ジャーナル   ( 19 )   141 - 146   2021.3

     More details

    Image
  • 高等教育機関の教員の役割と教育の倫理—The Roles of Teachers and Ethics of Teaching in Higher Education

    中井 俊樹

    看護教育研究学会誌 = Journal of Academy of Nursing Education Research / 看護教育研究学会編集委員会 編   13 ( 2 )   61 - 67   2021

     More details

    Language:Japanese   Publisher:看護教育研究学会  

    CiNii Books

    CiNii Research

    researchmap

  • 【教育力を磨く】業務を通した指導の質を高める

    中井 俊樹

    臨床老年看護   27 ( 6 )   59 - 65   2020.11

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日総研出版  

    researchmap

  • Boyer's Model of Scholarship and Professors' Activities in Higher Education Research

    NAKAI Toshiki

    名古屋高等教育研究   ( 19 )   49 - 59   2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

    近年、高等教育学を専門とする教員(以下、高等教育学教員)は急速に増加しているが、期待される役割は変化している。本稿では、ボイヤーのスカラーシップ論を用いて高等教育学教員は何をすべきなのかを検討し課題を整理することを目的とする。高等教育学教員は、ボイヤーの提示した発見、統合、応用、教育からなる4つの機能に対応する形で幅広い活動に関与している。一方で、高等教育学教員の中には活動に葛藤を感じながら職務を進めている者がいる。一つは、高等教育学教員自身が行いたいことと所属する機関や学会が期待することによる葛藤である。また、実務家として雇用されているのに、研究者として評価されるという職責と評価の不一致がもたらす葛藤もある。高等教育学教員の専門性を向上させるには、所属機関と所属学会は高等教育学教員の幅広い活動を認めて支援していく必要があろう。また、高等教育学教員自身も、幅広い活動の相互の関連性を理解した上で、自立した専門職として自身が重要だと考える活動に従事する姿勢を持つことが重要であろう。The role of professors in higher education research has changed in the past twenty years, and the parameters of traditional scholarship need to be broadened and redefined. This paper examines the professors' activities using the Boyer's model of scholarship. The professors actually engage in wide ranges of activities related to discovery, integration, application, and teaching which are four types of scholarship proposed by Boyer. However, many professors have experienced conflicts between what they would like to do and what their institutions and associations expect them to do when they engage in these activities. In addition, conflict arises from the fact that although they are hired as practitioners of their discipline, they are often evaluated based on traditional research outcomes. To improve scholarship, the institutions and associations connected with the professors should recognize, evaluate, and support them in a wide range of activities. In addition, the professors should understand the connections between their activities and scholarship and take part in activities that increase their standing as independent professionals.

    researchmap

  • 初期キャリア教員の教育支援 (若手からみた「大学改革」)

    中井 俊樹

    IDE : 現代の高等教育   ( 603 )   39 - 43   2018.8

     More details

    Language:Japanese   Publisher:IDE大学協会  

    researchmap

  • Use of Questioning in University Education : Identifying Research Issues through Functional Organization of Questioning

    TERADA Yoshitaka, NAKAI Toshiki, NAKAJIMA Hidehiro

    名古屋高等教育研究   ( 18 )   117 - 132   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

    本稿は、日本の大学教育における効果的な発問のあり方についての研究課題を明確化するための予備作業として、(1)小中学校を中心とする日本の発問研究に関する代表的な著書と、(2)北米の大学における代表的な発問ガイドの内容を検討する。その結論は、以下の通りである。第1に、日本の発問研究は、教育方法学や教科教育学の領域で相当の蓄積が認められた。そこでは明治期以来の発問の歴史的傾向、あるいは機能に応じた実態整理がなされてきた。他方、本稿が検討した発問研究の著書は、教室における発問の実態が扱われていない等の課題を抱えていた。第2に、大学教育に関しては、北米の大学の教授学習センターを中心に、効果的な発問技法を新任教員に提供する取り組みが多数見られた。その一方で、本稿で検討した発問ガイドは、発問についての一般的な指針を示すにとどまり、教材研究や教材を通した問いの準備については、ほとんど扱われてないことが明らかとなった。This paper examines 1) research on questioning in Japan, focusing on elementary and junior high schools and 2) research on questioning in North American universities as preliminary work to examine effective questioning methods in university education in Japan. The results are as follows. First, considerable research has been conducted on questioning in Japan in domains of educational technology and subject pedagogy studies. Therefore, documentation of actual conditions corresponding to historical trends and functions of questioning since the Meiji period has been conducted. On the other hand, that these research issues and interests are entirely concentrated in elementary school education and that actual conditions associated with questioning in classrooms have not been identified are future challenges. Second, regarding university education, many initiatives to provide new teachers effective questioning techniques have been observed, especially in teacher learning centers in North American universities. On the other hand, however, most techniques remain general guidelines; with respect to teaching materials and preparing questions based on materials, questioning techniques have hardly been incorporated.

    researchmap

  • 【効果的なプレゼン・講義力を身につける!】学習者に問いかける「発問」を効果的に活用した教え方

    中井 俊樹

    臨床老年看護   24 ( 5 )   47 - 52   2017.9

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日総研出版  

    researchmap

  • Special Symposium : How to Change Student Learning through Active Learning Techniques

    中井 俊樹

    大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education   39 ( 1 )   17 - 20   2017.5

     More details

    Language:Japanese   Publisher:大学教育学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • Workshop for Staff Development Using Japanese Film "Biri Gyaru"

    小林 忠資, 中井 俊樹

    大学教育実践ジャーナル = Journal of faculty and staff development in higher education   ( 15 )   67 - 73   2017

     More details

    Language:Japanese   Publisher:愛媛大学教育・学生支援機構  

    CiNii Books

    researchmap

    Image
  • 教授法としてのアクティブラーニング (アクティブ・ラーニング)

    中井 俊樹

    IDE : 現代の高等教育   ( 582 )   17 - 20   2016.7

     More details

    Language:Japanese   Publisher:IDE大学協会  

    CiNii Books

    researchmap

  • The Effectiveness of the New Faculty Mentoring Program

    NAKAI Toshiki

    名古屋高等教育研究   ( 15 )   339 - 354   2015.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

    DOI: 10.18999/njhe.15.339

    CiNii Books

    researchmap

  • The Development of Handbooks on Faculty Development and Staff Development for Sharing Practical Knowledge

    中井 俊樹

    大学教育学会誌 = Journal of the Liberal and General Education Society of Japan   36 ( 2 )   9 - 12   2014.11

     More details

    Language:Japanese   Publisher:大学教育学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • Using Films in University Classroom : Comparative Analysis on the Articles in Japanese and English

    NAKAI Toshiki, TERADA Yoshitaka, KOBAYASHI Tadashi

    名古屋高等教育研究   ( 14 )   177 - 194   2014.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

    DOI: 10.18999/njhe.14.177

    CiNii Books

    researchmap

  • University Administrative Staff in Educational Management

    中井 俊樹

    高等教育研究   17   95 - 112   2014

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本高等教育学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • Practical Intelligence in Academic Administration

    NAKAI Toshiki

    名古屋高等教育研究   ( 13 )   25 - 36   2013.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

    DOI: 10.18999/njhe.13.25

    CiNii Books

    researchmap

  • Key Leaders in University Reform : Case of Leadership Program by the Australian Learning and Teaching Council

    中井 俊樹

    名古屋高等教育研究   ( 12 )   95 - 109   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

    DOI: 10.18999/njhe.12.95

    CiNii Books

    researchmap

  • International trends and issues in undergraduate research

    NAKAI Toshiki

    Nagoya journal of higher education   ( 11 )   171 - 190   2011.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

    DOI: 10.18999/njhe.11.171

    CiNii Books

    researchmap

  • English-taught courses in Japanese universities

    NAKAI Toshiki

    Nagoya journal of higher education   ( 9 )   77 - 89   2009.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

    DOI: 10.18999/njhe.9.77

    CiNii Books

    researchmap

  • Faculty development in teaching with information and communication technologies: effectiveness of sharing teaching tips written in the booklet

    中井 俊樹, 中島 英博

    Journal of the Liberal and General Education Society of Japan   30 ( 2 )   136 - 141   2008.11

     More details

    Language:Japanese   Publisher:大学教育学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • A Practical Booklet of University Teaching with Information and Communication Technology : Seven Suggestions for Good Teaching and Learning at Nagoya University

    NAKAI Toshiki, NAKAJIMA Hidehiro

    Japan journal of educational technology   31 ( 4 )   31 - 40   2008.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本教育工学会  

    Though many faculty members increasingly use information and communication technology (ICT) in their classes, they are not sufficiently informed about effective and appropriate ways to use ICT. To diffuse effective teaching skills, the Center for the Studies of Higher Education at Nagoya University developed a booklet of "Seven Suggestions for Good Teaching and Learning at Nagoya University". It describes effective and appropriate ways to use ICT, including seven principles and forty-nine practical teaching tips. Findings from the analysis of the development process of the booklet and reactions to it can be summarized as follows: First, the booklet clarifies relationship between uses of ICT and teaching enhancement, because teaching tips are categorized into seven effective learning principles. Second, contents of the booklet are generally accepted by faculty members and they are found as learning materials for faculty development as well as for promoting ICT enhanced teaching in universities.

    DOI: 10.15077/jjet.KJ00004964319

    CiNii Books

    researchmap

  • Expected roles of academic affairs personnel: a questionnaire survey to academic affairs administrators in Japan

    上西 浩司, 中井 俊樹, 齋藤 芳子

    Japan journal of university administrative management   ( 12 )   179 - 186   2008

     More details

    Language:Japanese   Publisher:大学行政管理学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • Student affairs educators in the U.S.: principles of good practice developed by professional associations

    Nakai Toshiki, Saitoh Yoshiko

    Nagoya journal of higher education   7 ( 7 )   169 - 185   2007.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等教育研究センター  

    DOI: 10.18999/njhe.7.169

    CiNii Books

    researchmap

  • Institutional Research at National University Corporations : The Cases of Nagoya University, Ehime University, and Kyushu University

    小湊 卓夫, 中井 俊樹

    大学評価・学位研究 = RESEARCH ON ACADEMIC DEGREES AND UNIVERSITY EVALUATION   ( 4 )   19 - 34   2007.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:独立行政法人 大学評価・学位授与機構  

    CiNii Books

    researchmap

  • The Roles and Mutual Relationships of Faculty Members, Students, and the Institution in Quality Undergraduate Education Seven Suggestions for Good Teaching and Learning at Nagoya University

    中井 俊樹

    大学評価・学位研究 = RESEARCH ON ACADEMIC DEGREES AND UNIVERSITY EVALUATION   ( 4 )   3 - 16   2007.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:独立行政法人 大学評価・学位授与機構  

    CiNii Books

    researchmap

  • Development of study tips for involving university first-year students in the academic community

    Nakai Toshiki, Torii Tomoko, Chikada Masahiro, Todayama Kazuhisa, Natsume Tatsuya

    Nagoya journal of higher education   7 ( 7 )   125 - 145   2007

     More details

  • Learning materials for collaborative enhancement of undergraduate education

    中井 俊樹, 齋藤 芳子

    Journal of multimedia aided education research   4 ( 1 )   31 - 40   2007

     More details

    Language:Japanese   Publisher:メディア教育開発センター  

    CiNii Books

    researchmap

  • The process of curricular development in universities: an analysis and applications using Diamond's model of "process for the development of educational programs"

    10   217 - 235   2007

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • How Class Size Affects Teaching and Learning

    NAKAI Toshiki

    Nagoya journal of higher education   ( 6 )   5 - 19   2006.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等教育研究センター  

    DOI: 10.18999/njhe.6.5

    CiNii Books

    researchmap

  • The Roles of Students, Faculty and Institutions in Quality Teaching and Learning at Nagoya University: A Survey Based on the Seven Principles for Good Practice in Undergraduate Education

    NAKAI Toshiki, NAKAJIMA Hidehiro, CHIKADA Masahiro

    Nagoya journal of higher education   6 ( 6 )   77 - 92   2006.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等教育研究センター  

    DOI: 10.18999/njhe.6.77

    CiNii Books

    researchmap

  • A Benchmarking Initiative to Manage Quality in Faculty Development Programs

    Ikeda Terumasa, Jimbo Keiko, Nakai Toshiki, Aoyama Kayo

    Research in higher education   37   115 - 130   2006.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:広島大学  

    CiNii Books

    researchmap

  • The Seven Principles for Good Practice in Undergraduate Education and Inventories for Students,Faculty and Institutions

    Nakajima Hidehiro, Nakai Toshiki

    Journal of University Education Research   2 ( 2 )   71 - 80   2005.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:徳島大学  

    CiNii Books

    researchmap

  • Implications from the Seven Principles for Good Practice in Undergraduate Education

    NAKAI Toshiki, NAKAJIMA Hidehiro

    Nagoya journal of higher education   ( 5 )   283 - 299   2005.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等教育研究センター  

    DOI: 10.18999/njhe.5.283

    CiNii Books

    researchmap

  • The Relationships between the State and the Universities in England: The Context of Corporate Plan

    横山 恵子, 中井 俊樹

    Nagoya journal of higher education   ( 4 )   73 - 89   2004.1

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

    DOI: 10.18999/njhe.4.73

    CiNii Books

    researchmap

  • The Development of a Web-based Course Management Tool for Faculty Development

    NAKAJIMA Hidehiro, NAKAI Toshiki, CHIKADA Masahiro, TORII Tomoko, IKEDA Terumasa

    3 ( 3 )   67 - 81   2003.1

     More details

    Language:Japanese  

    DOI: 10.18999/njhe.3.67

    researchmap

  • Creating a faculty development program focused on course design

    Ikeda Terumasa, Ide Hiroto, Nakai Toshiki

    Journal of higher education and lifelong learning   10   21 - 29   2002.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:北海道大学  

    DOI: 10.14943/J.HighEdu.10.21

    CiNii Books

    researchmap

  • パラダイム転換:ディーキン大学オンライン学習コミュニティの誕生

    Mulready Pamela, 中井 俊樹, 池田 輝政

    名古屋高等教育研究   ( 2 )   113 - 129   2002.1

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

    英文: Scaling the Paradigm: The creation of an online learning community at Deakin (http://ir.nul.nagoya-u.ac.jp/jspui/handle/2237/16559)

    DOI: 10.18999/njhe.2.113

    CiNii Books

    researchmap

  • コスト効果分析手法に基づく授業研究法の開発研究

    池田 輝政, 近田 政博, 中井 俊樹, 井手 弘人

    名古屋高等教育研究   ( 1 )   45 - 65   2001.1

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等教育研究センター  

    DOI: 10.18999/njhe.1.45

    CiNii Books

    researchmap

  • Class Size and Student Ratings of University Teaching : The Case of Nagoya University

    Nakai Toshiki, Umakoshi Toru

    Research in higher education   30   109 - 123   2000.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:広島大学  

    CiNii Books

    researchmap

  • フィリピンにおける私立高等教育機関 (教育制度研究情報) -- (教育制度国外最前線情報)

    中井 俊樹

    教育制度学研究   ( 7 )   204 - 208   2000

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本教育制度学会  

    CiNii Books

    researchmap

▼display all

Books

  • 多文化ファシリテーション : 多様性を活かして学び合う教育実践

    秋庭, 裕子, 米澤, 由香子(編) 太田 浩 (著), マイケル・ゴー (著), 中井 俊樹 (著), 川平 英里 (著), 平井 達也 (著), 近藤 祐一 (著)

    明石書店  2023.11  ( ISBN:9784750356655

     More details

    Total pages:189p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 学習成果の評価

    竹中, 喜一, 上月, 翔太, 中井, 俊樹, 中島, 英博

    玉川大学出版部  2023.10  ( ISBN:9784472406256

     More details

    Total pages:xiv, 181p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 看護現場で使える教育学の理論と技法 第2版

    中井, 俊樹

    メディカ出版  2023.9  ( ISBN:9784840482066

     More details

    Total pages:159p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 大学の教務Q&A 第2版

    中井, 俊樹, 宮林, 常崇

    玉川大学出版部  2023.8  ( ISBN:9784472406294

     More details

    Total pages:177p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • カリキュラムの編成

    中井, 俊樹, 上月, 翔太, 橋本, 規孝

    玉川大学出版部  2022.8  ( ISBN:9784472406249

     More details

    Total pages:xiv, 173p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • カリキュラム開発支援

    中井俊樹, 上月翔太, 竹中喜一, 桑木康宏( Role: Joint author)

    日本高等教育開発協会  2022.6 

     More details

  • 大学の学習支援Q&A

    清水, 栄子, 中井, 俊樹

    玉川大学出版部  2022.6  ( ISBN:9784472406232

     More details

    Total pages:173p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 看護のための教育学 第2版

    中井 俊樹, 小林 忠資, 寺田, 佳孝, 嶋崎, 和代, 原田, 健太郎, 都島, 梨紗, 上月, 翔太

    医学書院  2022.1  ( ISBN:4260048848

     More details

    Total pages:138   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 大学教育と学生支援

    中井, 俊樹

    玉川大学出版部  2021.5  ( ISBN:9784472405525

     More details

    Total pages:vii, 195p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 大学職員の能力開発

    竹中, 喜一, 中井, 俊樹

    玉川大学出版部  2021.2  ( ISBN:9784472405549

     More details

    Total pages:viii, 181p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 教育と学習の原理

    中井, 俊樹, 森, 千鶴

    医学書院  2020.9  ( ISBN:9784260042628

     More details

    Total pages:xvi, 197p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 大学業務の実践方法

    中井, 俊樹, 宮林, 常崇

    玉川大学出版部  2019.10  ( ISBN:9784472405532

     More details

    Total pages:vii, 176p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 大学の組織と運営

    中井 俊樹

    玉川大学出版部  2019  ( ISBN:9784472405518

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 大学教学マネジメントの自立的構築-主体的学びへの大学創造20年史

    中井 俊樹( Role: Contributor)

    2018.9 

     More details

  • 授業設計と教育評価 (看護教育実践シリーズ)

    中井 俊樹( Role: Sole author)

    医学書院  2018.3  ( ISBN:4260035444

     More details

    Total pages:184  

    ASIN

    researchmap

  • 学習評価(シリーズ大学の教授法)

    中井 俊樹( Role: Contributor)

    2018 

     More details

  • 大学事典

    中井 俊樹( Role: Contributor)

    2018 

     More details

  • 授業方法の基礎 (看護教育実践シリーズ)

    中井 俊樹( Role: Sole author)

    医学書院  2017.8  ( ISBN:426003202X

     More details

    Total pages:200  

    ASIN

    researchmap

  • 大学のFD Q&A (高等教育シリーズ 171)

    佐藤 浩章, 中井 俊樹, 小島 佐恵子, 城間 祥子, 杉谷 祐美子

    玉川大学出版部  2016.6  ( ISBN:4472405202

     More details

    Total pages:212  

    ASIN

    researchmap

  • アクティブラーニング (シリーズ 大学の教授法)

    中井 俊樹( Role: Sole author)

    玉川大学出版部  2015.12  ( ISBN:4472405334

     More details

    Total pages:228  

    ASIN

    researchmap

  • 看護のための教育学

    中井 俊樹( Role: Sole author)

    医学書院  2015.11  ( ISBN:4260024388

     More details

    Total pages:129   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 大学の教員免許業務 Q&A (高等教育シリーズ)

    小野 勝士, 上西 浩司, 中井 俊樹, 村瀬 隆彦( Role: Joint editor)

    玉川大学出版部  2014.10  ( ISBN:4472404958

     More details

    Total pages:207  

    ASIN

    researchmap

  • 看護現場で使える教育学の理論と技法: 個別指導や参加型研修に役立つ100のキーワード

    中井 俊樹, 中井 俊樹( Role: Sole author)

    メディカ出版  2014.7  ( ISBN:4840449589

     More details

    Total pages:159  

    ASIN

    researchmap

  • 大学のIR Q&A (高等教育シリーズ)

    中井俊樹, 鳥居朋子, 藤井都百( Role: Joint editor)

    玉川大学出版部  2013.9  ( ISBN:4472404737

     More details

    Total pages:212  

    ASIN

    researchmap

  • 大学の教務Q&A (高等教育シリーズ)

    中井 俊樹, 上西 浩司( Role: Joint editor)

    玉川大学出版部  2012.3  ( ISBN:4472404567

     More details

    Total pages:184  

    ASIN

    researchmap

  • 大学教員準備講座 (高等教育シリーズ)

    夏目 達也, 近田 政博, 中井 俊樹, 齋藤 芳子

    玉川大学出版部  2010.3  ( ISBN:4472404001

     More details

    Total pages:221  

    ASIN

    researchmap

  • Eight Principles for Linking Research and Teaching

    2010 

     More details

  • 大学生のための教室英語表現300 (英語で授業シリーズ)

    中井俊樹( Role: Edit)

    アルク  2009.4  ( ISBN:4757415702

     More details

    Total pages:90  

    ASIN

    researchmap

  • *学生と変える大学教育-FDを楽しむという発想

    ナカニシヤ出版  2009 

     More details

  • 大学教員のための教室英語表現300 (英語で授業シリーズ)

    中井 俊樹( Role: Edit)

    アルク  2008.12  ( ISBN:4757415362

     More details

    Total pages:94  

    ASIN

    researchmap

  • 「ベトナム初等教育における地域間格差」潮木守一編『ベトナムにおける初等教育の普遍化政策』

    明石書店  2008 

     More details

  • 「すぐれた教育実践のノウハウを学生・教員・職員が共有する」東北大学高等教育開発推進センター編『研究・教育のシナジーとFDの未来』

    東北大学出版会  2008 

     More details

  • Researching Japanese Higher Education 1998-2008

    2008 

     More details

  • WebCTを効果的に活用する授業法

    東京電機大学出版部  2005 

     More details

  • 外から見たビジネススクール留学

    マナハウス  2005 

     More details

  • 「フィリピンー私学依存型高等教育システムの戦略」馬越徹編『アジア・オセアニアの高等教育』

    玉川出版部  2004 

     More details

  • 『eーラーニングハンドブックーステップでつくるスマートな教材』(共著)

    マナハウス  2003 

     More details

  • [高等教育シリーズ] 成長するティップス先生 (高等教育シリーズ)

    池田 輝政, 戸田山 和久, 近田 政博, 中井 俊樹

    玉川大学出版部  2001.4  ( ISBN:4472302578

     More details

    Total pages:192  

    ASIN

    researchmap

  • ユネスコ『世界教育白書1996年』(共訳)

    東京書籍  1997 

     More details

  • UNESCO"World Education Report 1995"(Translation)

    Tokyo Shoseki  1997 

     More details

▼display all

MISC

  • 大学のSD担当者養成研修における研修転移の効果と課題

    竹中 喜一, 中井 俊樹

    日本教育工学会研究報告集   2021 ( 2 )   53 - 58   2021.7

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育工学会  

    2017年4月以降,大学では知識・技能の習得ならびに能力・資質向上をさせるための研修(スタッフ・ディベロップメント: SD)が義務化されている.組織が研修を行う目的は,職場での行動変容や業績向上である.こうした研修転移を促すためのSD担当者養成研修を設計し,その実践について研修から約3ヶ月後に実施した質問紙調査により評価した.その結果,研修中に取り組んだ組織の人材育成ビジョンやSDの企画案作成が行動変容や業績向上を促している可能性が示唆された.一方で,職場の組織文化や受講者の担当業務といった課題が研修転移の阻害要因となっていることも明らかになった.

    DOI: 10.15077/jsetstudy.2021.2_53

    CiNii Research

    researchmap

  • 特別記事 【対談】新任看護教員への支援-『看護教育実践シリーズ』の活用法

    中井 俊樹, 服部 律子

    看護教育   62 ( 6 )   548 - 553   2021.6

     More details

    Publisher:株式会社医学書院  

    DOI: 10.11477/mf.1663201748

    CiNii Research

    researchmap

  • 面談を通した学習支援

    中井 俊樹

    教育学術新聞   令和3年2月24日号   1   2021

  • 【COVID-19(新型コロナウイルス感染症)対策 3〜5月の看護部院内研修・基礎教育はどうやって切り抜けた?】教育者が考えるべき新しい様式の授業や研修

    中井 俊樹, 上月 翔太

    看護人材育成   17 ( 3 )   2 - 5   2020.8

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日総研出版  

    researchmap

  • 大学発 産業界行 シーズ(研究成果)探訪(vol.247)能力開発による教員の支援と教育の質向上

    中井 俊樹

    愛媛ジャーナル   32 ( 12 )   78 - 80   2019.6

     More details

    Language:Japanese   Publisher:愛媛ジャーナル  

    researchmap

  • 座談会 看護の「教育」をより充実させるために

    近藤 麻理, 阿形 奈津子, 中井 俊樹

    看護教育 = The Japanese journal of nursing education   59 ( 8 )   710 - 716   2018.8

     More details

    Language:Japanese   Publisher:医学書院  

    researchmap

  • アクティブラーニングの学習成果を評価する

    中井 俊樹, 服部 律子

    日本看護学教育学会誌   28 ( 学術集会講演集 )   96 - 96   2018.8

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(一社)日本看護学教育学会  

    researchmap

  • Lecture from the Fourth Symposium on University Education Reform : Teaching Strategies to Promote Active Learning

    中井 俊樹

    大学教育論叢 = Studies in higher education : bulletin of University Education Center, Fukuyama University   ( 4 )   139 - 146   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:福山大学大学教育センター  

    researchmap

  • 【2015年度学習支援・教育開発センターFD講演会】アクティブラーニングを授業に取り込む : 実践の課題とIRとの接点 . 良心館ラーニングコモンズの利用から学習成果を探る

    中井 俊樹, 浜島 幸司, ナカイ トシキ, ハマジマ コウジ

    同志社大学学習支援・教育開発センター年報 = Doshisha University annual report of Center for Learning Support and Faculty Development   ( 7 )   157 - 190   2016.6

     More details

    Language:Japanese   Publisher:同志社大学学習支援・教育開発センター  

    第三部講演会講演録

    DOI: 10.14988/pa.2017.0000014562

    CiNii Books

    researchmap

  • 一歩先の授業へ! 看護教員のための教授法入門(12・最終回)自分の授業を改善する

    中井 俊樹, 飯岡 由紀子

    看護展望   39 ( 13 )   1188 - 1194   2014.12

     More details

    Language:Japanese   Publisher:メヂカルフレンド社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 一歩先の授業へ! 看護教員のための教授法入門(11)学生の多様性に配慮する

    中井 俊樹, 飯岡 由紀子

    看護展望   39 ( 12 )   1104 - 1110   2014.11

     More details

    Language:Japanese   Publisher:メヂカルフレンド社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 一歩先の授業へ! 看護教員のための教授法入門(10)学習成果を評価する

    中井 俊樹, 飯岡 由紀子

    看護展望   39 ( 11 )   1004 - 1010   2014.10

     More details

    Language:Japanese   Publisher:メヂカルフレンド社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 一歩先の授業へ! 看護教員のための教授法入門(9)授業時間外の学習を促す

    中井 俊樹, 飯岡 由紀子

    看護展望   39 ( 10 )   924 - 929   2014.9

     More details

    Language:Japanese   Publisher:メヂカルフレンド社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 一歩先の授業へ! 看護教員のための教授法入門(8)問題解決能力を育成する

    飯岡 由紀子, 中井 俊樹

    看護展望   39 ( 9 )   842 - 847   2014.8

     More details

    Language:Japanese   Publisher:メヂカルフレンド社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 一歩先の授業へ! 看護教員のための教授法入門(7)看護技術の習得を支援する

    飯岡 由紀子, 中井 俊樹

    看護展望   39 ( 8 )   754 - 759   2014.7

     More details

    Language:Japanese   Publisher:メヂカルフレンド社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 一歩先の授業へ! 看護教員のための教授法入門(6)授業の道具と環境に着目する

    中井 俊樹, 飯岡 由紀子

    看護展望   39 ( 7 )   664 - 669   2014.6

     More details

    Language:Japanese   Publisher:メヂカルフレンド社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 一歩先の授業へ! 看護教員のための教授法入門(5)協同学習を取り入れる

    中井 俊樹, 飯岡 由紀子

    看護展望   39 ( 6 )   572 - 578   2014.5

     More details

    Language:Japanese   Publisher:メヂカルフレンド社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 一歩先の授業へ! 看護教員のための教授法入門(4)学生を授業に巻き込む

    中井 俊樹, 飯岡 由紀子

    看護展望   39 ( 5 )   486 - 491   2014.4

     More details

    Language:Japanese   Publisher:メヂカルフレンド社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 一歩先の授業へ! 看護教員のための教授法入門(3)授業づくりの基本の型

    中井 俊樹, 飯岡 由紀子

    看護展望   39 ( 4 )   392 - 397   2014.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:メヂカルフレンド社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 一歩先の授業へ! 看護教員のための教授法入門(2)初回の授業を組み立てる

    中井 俊樹, 飯岡 由紀子

    看護展望   36 ( 3 )   308 - 313   2014.2

     More details

    Language:Japanese   Publisher:メヂカルフレンド社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 一歩先の授業へ! 看護教員のための教授法入門(1)学習を促進するシラバス

    中井 俊樹, 飯岡 由紀子

    看護展望   39 ( 1 )   70 - 76   2014.1

     More details

    Language:Japanese   Publisher:メヂカルフレンド社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 書評 山田礼子著『学士課程教育の質保証へむけて : 学生調査と初年次教育からみえてきたもの』

    中井 俊樹

    比較教育学研究 = Comparative education : bulletin of the Japan Comparative Education Society   ( 46 )   216 - 218   2013

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本比較教育学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • 20aRC-6 Development of Physics Demonstration in Nagoya University 2

    Miura Y, Senyo K, Shimizu T, Yasuda J, Natsume T, Chikada M, Nakai T, Saito Y, Mori M

    Meeting abstracts of the Physical Society of Japan   65 ( 1 )   414 - 414   2010.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人日本物理学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • 20aRC-5 Development of Physics Demonstration in Nagoya University 1

    Yasuda J, Miura Y, Senyo K, Shimizu T, Natsume T, Chikada M, Nakai T, Saito Y, Mori M

    Meeting abstracts of the Physical Society of Japan   65 ( 1 )   414 - 414   2010.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人日本物理学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • 英語で教える秘訣

    中井 俊樹

    メタプティヒアカ : 名古屋大学大学院文学研究科教育研究推進室年報   3   3 - 12   2009.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学大学院文学研究科教育研究推進室  

    DOI: 10.18999/meta.3.3

    researchmap

  • 教育実践における教員と職員の連携をどのように進めるか--米国の『強力な連携--学習に対する共有された責任』を事例として

    出口 博也, 中井 俊樹

    大学と教育   ( 46 )   49 - 60   2007.9

     More details

    Language:Japanese   Publisher:東海高等教育研究所  

    CiNii Books

    researchmap

  • 学びを支える教務学生担当職--『ティップス先生からの7つの提案』によるノウハウの共有 (特集 SD・FD)

    中井 俊樹

    大学と学生   ( 43 )   23 - 29   2007.7

     More details

    Language:Japanese   Publisher:時評社  

    CiNii Books

    researchmap

  • Institutional research at national university corporations: the cases of Nagoya University, Ehime University, and Kyushu University

    小湊 卓夫, 中井 俊樹

    Research on academic degrees and university evaluation   ( 5 )   17 - 34   2007.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:大学評価・学位授与機構  

    CiNii Books

    researchmap

  • The roles and mutual relationships of faculty members, students, and the institution in quality undergraduate education: seven suggestions for good teaching and learning at Nagoya University

    中井 俊樹

    Research on academic degrees and university evaluation   ( 5 )   1 - 16   2007.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:大学評価・学位授与機構  

    CiNii Books

    researchmap

  • 学びを支える教務学生担当職-『ティップス先生からの7つの提案』によるノウハウの共有

    中井 俊樹

    大学と学生   ( 43 )   23 - 29   2007

     More details

    Language:Japanese   Publisher:時評社  

    CiNii Books

    researchmap

  • 4.初等教育の質的向上とその手法に関する研究 : ベトナムでのアンケート調査の結果をもとに(IV-5部会 外国の教育(2),研究発表IV,日本教育社会学会第58回大会)

    潮木 守一, 野田 真里, 中井 俊樹, 金子 元久, 大塚 豊, 浜野 隆

    日本教育社会学会大会発表要旨集録   ( 58 )   319 - 324   2006.9

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本教育社会学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • ユニバーサル化直前の初等教育の直面する諸問題(3)(外国の教育事情)

    潮木 守一, 金子 元久, 大塚 豊, 浜野 隆, 野田 真里, 中井 俊樹

    日本教育社会学会大会発表要旨集録   ( 57 )   227 - 232   2005.9

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本教育社会学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • どのような条件のもとで学生はより学ぶのか (特集・学生の満足度を高める大学づくり)

    中井 俊樹

    大学と教育   ( 40 )   22 - 37   2005.8

     More details

    Language:Japanese   Publisher:東海高等教育研究所  

    CiNii Books

    researchmap

  • 名古屋大学教養教育の授業実践事例の分類

    中井俊樹, 中島英博, 東良介

    『ティップス先生からの7つの提案』の開発(特色GPシリーズ3)   103 - 130   2005

     More details

  • 学生がより学ぶための授業の方法

    「第1回ランチタイムFD」の実践記録(特色GPシリーズ2)   13 - 24   2005

     More details

  • ペンシルバニア大学におけるFD活動

    学生・教師の満足度を高めるためのFD組織化の方法論に関する調査研究(平成16・17年度科学研究費補助金(基盤研究(B)(2))中間報告書(研究代表者:夏目達也)   3 - 13   2005

     More details

  • 『成長するティップス先生Ver1.2』の開発

    実践的大学教授法の開発を目指して-「成長するティップス先生」の記録 2004.08-2005.03(特色GPシリーズ2)   1 - 6   2005

     More details

  • 『ティップス先生からの7つの提案』の開発

    中井俊樹ほか

    『ティップス先生からの7つの提案』の開発(特色GPシリーズ3)   1 - 8   2005

     More details

  • 7つの原則に基づくウェブ活用授業の実践方法とその適用可能性

    中島英博, 岡田啓, 中井俊樹, 山里敬也

    『ティップス先生からの7つの提案』の開発(特色GPシリーズ3)   27 - 36   2005

     More details

  • 講義のノウハウを共有しよう--名古屋大学版ティーチングティップスの経験 (特集 学生をつかむ講義術)

    中井 俊樹

    化学   59 ( 10 )   42 - 44   2004.10

     More details

    Language:Japanese   Publisher:化学同人  

    CiNii Books

    researchmap

  • 第8章 名古屋大学 (大綱化以降の学士課程カリキュラム改革 : 国立大学の事例報告)

    中井 俊樹

    RIHE   78   93 - 104   2004.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:広島大学  

    CiNii Books

    researchmap

  • 「フィリピンにおけるグローバリゼーション対応の高等教育改革戦略」大塚豊編『アジア諸国におけるグローバリゼーション対応の高等教育戦略に関する比較研究』

    平成14,15年度科学研究費補助金(基盤研究(B)(1))研究成果報告書、名古屋大学   47 - 61   2004

     More details

  • ユニバーサル化直前の初等教育が直面する諸問題 : ベトナムをケースとして(II-3 外国の教育(2))

    潮木 守一, 金子 元久, 大塚 豊, 野田 真里, 浜野 隆, 中井 俊樹, 村田 敏雄

    日本教育社会学会大会発表要旨集録   ( 55 )   108 - 111   2003.9

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本教育社会学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • 大学教育改善のためのティーチングティップス

    中井 俊樹

    『電子情報通信学会誌』   86 ( 2 )   74 - 77   2003.2

     More details

    Language:Japanese   Publisher:社団法人電子情報通信学会  

    researchmap

  • The Development of a Web-based Course Management Tool for Faculty Development

    NAKAJIMA Hidehiro, NAKAI Toshiki, CHIKADA Masahiro, TORII Tomoko, IKEDA Terumasa

    名古屋高等教育研究   3   67 - 81   2003.1

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等教育研究センター  

    名古屋大学高等教育研究センターは、2001年3月にFD支援のオンラインツールである「ゴーイングシラバス」を完成し、その開発と運用を行ってきた。授業実践に「ゴーイングシラバス」を用いた知見をまとめると、以下の2点が明らかになった。1.ゴーイングシラバスを使用することにより、シラバスを基点とした授業マネジメントに対する教師の意識が深まった。特に、授業時間外の学生の学習をマネジメントする面でゴーイングシラバスは有効である。これは、従来の教室空間に加え、オンラインによる新しい授業空間を活用できるようになったことを意味している。2.ゴーイングシラバスによるシラバス作成は、FD活動の新たな可能性を示唆する。操作上の簡易さと、操作マニュアルを兼ねたシラバス設計のヒント集「コースウェア」の提供により、自己研修型FDのプラットフォームとして活用することが期待できる。The "Going Syllabus" is a web-based course management tooldeveloped at CSHE, Nagoya University in March, 2001. The purpose of this paper is to outline the project behind the "Going Syllabus" system, and to examine how it can affect planning and management by teachers. The findings are as follows. First, the "Going Syllabus" promotes the idea of course management based on course planning. It is effective for out-of-class learning management using an online platform. Second, the "Going Syllabus" provides opportunities for selftraining and an on-demand faculty-development tool. The platform, with simple operation and "Courseware", which contains faculty development materials, will enable teachers to undertake self-training.

    DOI: 10.18999/njhe.3.67

    researchmap

  • The Management Information System at Nagoya University

    NAKAI Toshiki, TORII Tomoko, SAKAI Masahiko, IKEDA Terumasa

    Nagoya journal of higher education   ( 第3 )   47 - 65   2003.1

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等教育研究センター  

    本稿では、名古屋大学における経営情報システムの開発事例の検証を通して、日本の大学における組織運営のための情報システムの現状および課題を把握することを目的とする。名古屋大学評価情報分析室では、成果指標とベンチマーキングというコンセプトのもとで全学レベルの指標を先行して収集するというアプローチを採用したことにより、短期間のうちに経営情報システムの基本枠組みを固め、ホームページ上に公開することができた。名古屋大学の開発事例から以下の三点が明らかにされた。1.経営情報システムの開発にともない、学内情報の所在と状態が明らかになり、大学の活動実態を把握する方法が明確になった。しかし、学内に多元的に存在し独立して蓄積されている多数の情報源から、いかにして合理的にデータを収集していくのかが課題である。2.国立大学の再編統合に関する意思決定や中期目標・中期計画策定の過程で、経営情報システムの情報の有効性および今後の発展性が確認された。3.開発プロセスにおいて、学内の経営情報システムに対する必要性と理解が深まった。しかし、経営情報システムをより充実させるには、教職員のさらなる協力、さらに大学間の協力が必要である。This paper examines management information systems in higher education institutions in Japan through analysis of the case of Nagoya University. The Office of Evaluation Data Analysis was established at Nagoya University in 2001 and developed website for management information system in 2002. The management information system was characterized by performance indicators and benchmarking indicators. The findings from the analysis are summarized as follows. 1. The process of developing a management information system clarifies the channels of data collection for monitoring the activities of the university. However, it also indicates the difficulty in collecting the necessary data efficiently from the current diverse database systems. 2. Effectiveness and greater possibilities of application of the management information system are recognized in the strategic planning process and in the decision making processes of amalgamation of the national universities. 3. Cooperation of all the relevant people is essential to maintain the management information system; and further internal and externalsupport are needed to improve the system.

    DOI: 10.18999/njhe.3.47

    CiNii Books

    researchmap

  • ウォーリック大学の質の保証への取り組み

    新しい時代の大学の管理運営-英国大学に対する訪問調査報告書(大学評価・学位授与機構)   145 - 155   2003

     More details

  • 名古屋大学マネジメント情報の出力指標の開発

    「名古屋大学マネジメント情報」の開発 2001.02-2002.12   5 - 10   2003

     More details

  • Scaling the Paradigm: The Creation of an Online Learning Community at Deakin

    Mulready Pamela, 中井 俊樹, 池田 輝政

    Nagoya Journal of Higher Education   2 ( 2 )   93 - 112   2002.1

     More details

    Language:English   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

    和文: パラダイム転換 : ディーキン大学オンライン学習コミュニティの誕生 (http://ir.nul.nagoya-u.ac.jp/jspui/handle/2237/16560)

    DOI: 10.18999/njhe.2.93

    CiNii Books

    researchmap

  • Creating a faculty development program focused on course design

    Ikeda Terumasa, Ide Hiroto, Nakai Toshiki

    Journal of higher education and lifelong learning   10   21 - 29   2002

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Hokkaido University  

    DOI: 10.14943/J.HighEdu.10.21

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/2115/29657

  • Scaling the Paradigm: The creation of an online learning community at Deakin

    Nagoya journal of higher education   2 ( 2 )   93 - 112   2002

     More details

  • 大学改革と教育学部:ミネソタ大学の事例

    Cogan John J, 中井 俊樹

    名古屋高等教育研究   ( 1 )   149 - 168   2001.1

     More details

    Language:Japanese   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

    訳: 中井俊樹原文: The Transformation of a University and It's Faculty of Education: The Case of Minnesota (http://ir.nul.nagoya-u.ac.jp/jspui/handle/2237/16552)

    DOI: 10.18999/njhe.1.149

    CiNii Books

    researchmap

  • Online Teaching Tips for University Teachers:― A Reflection on Nagoya Universitys Experience ―

    Nakai Toshiki

    Computer & Education   10 ( 0 )   29 - 34   2001

     More details

    Language:Japanese   Publisher:CIEC  

    This paper reports on the development and influence of the online Teaching Tips at Nagoya University. The site has had many visits since its release in March 2000. Though the site was developed primarily for local support, most of the visits have been from outside the Universitys network. Numerous web-sites, magazines as well as a newspaper have linked and referenced the site. According to the sites access data and feedback, it seems that interest and motivation is high amongst university teachers to improve their teaching activities.

    DOI: 10.14949/konpyutariyoukyouiku.10.29

    CiNii Books

    researchmap

  • ゴーイングシラバスの設計コンセプト

    ゴーイングシラバスの開発 プロジェクト報告書   5 - 8   2001

     More details

  • オンライン版「成長するティップス先生」の反響

    大学新入生の実態に即した教授技法の開発に関する調査研究   17 - 27   2001

     More details

  • The Cost-Effectiveness Evaluation for Course Improvement

    IKEDA Terumasa, CHIKADA Masahiro, NAKAI Toshiki, IDE Hiroto

    The Joint Conference on Educational Technology   16 ( 1 )   55 - 58   2000.10

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 変貌するアジアの大学(6)フィリピン編 量から質への転換をめざす

    中井 俊樹

    カレッジマネジメント   18 ( 4 )   58 - 62   2000.8

     More details

    Language:Japanese   Publisher:リクル-ト  

    CiNii Books

    researchmap

  • 高等教育システムの課題と展望

    フィリピン研究   1   73 - 82   2000

     More details

  • Public and Private Sectors in Universalizing Junior Secondary Education

    Derelopment and Culture   ( 26 )   22 - 35   1998

     More details

  • 人材と援助資金のフローからみた国家間関係 : ODA・留学生の流れに関するクラスター分析

    潮木 守一, 中井 俊樹, 岡村 美由規

    日本教育社会学会大会発表要旨集録   ( 49 )   182 - 187   1997.10

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本教育社会学会  

    CiNii Books

    researchmap

▼display all

Awards

  • 2018年度日本高等教育開発賞

    2019.3   日本高等教育開発協会  

     More details

Research Projects

  • A Content Development Model and Implementation for Context-Responsive Micro-Credentials in Higher Education

    2023.9 - 2028.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Fund for the Promotion of Joint International Research (International Collaborative Research)

      More details

    Grant amount:\20800000 ( Direct Cost: \16000000 、 Indirect Cost:\4800000 )

    researchmap

  • Practical research to improve facilitation skills of university faculty members required in a multicultural society

    2020.4 - 2024.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

      More details

    Grant amount:\17420000 ( Direct Cost: \13400000 、 Indirect Cost:\4020000 )

    researchmap

  • 社会福祉専門職に必要とされる批判的思考の育成を目指した教育方法の実践的開発

    2019.4 - 2023.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    久保田 祐歌, 池田 史子, 寳田 玲子, 新原 将義, 中井 俊樹

      More details

    Grant amount:\4290000 ( Direct Cost: \3300000 、 Indirect Cost:\990000 )

    大学教育において、各学問分野固有の知識・技能の育成と文脈によらず発揮しうる汎用的技能の育成との関係や教育方法が明らかにされつつある。しかしながら、専門職に必要な資質・能力の育成を担う学部ではその明確化が未だ不十分である。そこで、本研究では社会福祉系学部を対象として、汎用的技能のうちの批判的思考に焦点を当て、①社会福祉専門職に必要とされる資質・能力の中に批判的思考を位置づけること、②社会福祉学における批判的思考の教育目標を定め、育成・評価方法の開発を行うこと、③社会福祉学教育において批判的思考力を育成するためのテキスト教材を作成することを目的としている。
    上記のうち、本年度は①および②の課題に取り組んだ。まず、社会福祉専門職のソーシャルワーク実践における思考と批判的思考との関連を検討するため、社会福祉士の資格を取得し10年以上勤務する5名のソーシャルワーカーに聴き取り調査を実施した。インタビューガイドに基づき聴き取った文字起こしデータをもとに分析を行い、社会福祉専門職における批判的思考概念の明確化を進めた。加えて、社会福祉士の資格を取得し、3年未満勤務する5名のソーシャルワーカーを対象とする調査を進め、今年度は介護老人保健施設で勤務する1名への聴き取り調査をオンラインで実施した。残る4名の対象者については候補者を調整し、来年度に調査を実施予定である。これらの結果は、10年以上勤務のソーシャルワーカーの結果を参照しつつ分析を行っていくこととしている。
    加えて、文献調査として、批判的思考、クリティカルリフレクション、省察的実践に関連する文献を収集し、概念整理を進めた。また、昨年度実施した、社会福祉専門職を養成する学部の調査を継続し、社会福祉専門職養成の課程をもつ学部・学科の教育目標の量的・質的な分析を行うことで、批判的思考を教育目標として位置づけるための検討材料とした。

    researchmap

  • Professional development using self-reflection for learning supporters in universities and colleges

    2018.4 - 2021.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    SHIMIZU EIKO

      More details

    Grant amount:\4420000 ( Direct Cost: \3400000 、 Indirect Cost:\1020000 )

    Against the background of the growing emphasis on quality assurance in higher education in recent years, professional development for faculty and staff who take on the responsibility of supporting an ever more diverse student body is increasingly important. These staff and faculty (hereafter called “learning supporters”) need to provide detailed and complex support for each student, so they should develop their abilities as professionals.
    Through examining reflection by these learning supporters, this research aims to find common attitudes and codes of behavior. Based on the research, items of description for a learning supporter’s portfolio are suggested. A handbook in Q&A format for learning supporters, which collected the cases of learning supporters, has been created and will be published in the end of June, 2022.

    researchmap

  • Asking Better Questions for Deep Understanding in Higher Education

    2015.4 - 2018.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research  Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

    Nakajima Hidehiro

      More details

    Grant amount:\3380000 ( Direct Cost: \2600000 、 Indirect Cost:\780000 )

    The purpose of this study is to reorganize the knowledge of asking questions in the classroom from the perspectives of student-centered learning. Asking question is one of the ways to stimulate student learning and thinking during the classroom. Most of the previous studies have been conducted in the context of elementary and secondary education, that means quite a few studies have been performed in higher education. Several resource documents for college instructors to incorporate the methods of asking questions published in the US also reviewed in this study and integrate into a practical guide as a textbook for faculty development.

    researchmap

  • Teaching and Learning Principles for Deep Understanding in Higher Education

    2015.4 - 2018.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Nakajima Hidehiro

      More details

    Grant amount:\14040000 ( Direct Cost: \10800000 、 Indirect Cost:\3240000 )

    The purpose of this study is to synthesize the conventional wisdom for improving teaching quality in higher education in the following areas: course design, lecturing, activity-based learning, learning assessment, and research supervision. A Comprehensive and exhaustive review of the previous studies have been performed and the results have been reorganized to provide the general knowledge for the improvement of teaching. We have published 5 books of a series for instructors who teache students in colleges and universities as the final outcomes of our research. Furthermore, we have provided a couple of seminars and workshops for instructors who are newly appointed to college teaching.

    researchmap

  • The Mobility of Graduate Students in Asia Pacific and the Strategies of Graduate Schools in Semi Centers of Learning

    2014.4 - 2018.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    YOSHINAGA KEIICHIRO, NANBU Hirotaka, MORISHITA Minoru, SAITO Jun

      More details

    Grant amount:\15600000 ( Direct Cost: \12000000 、 Indirect Cost:\3600000 )

    The conditions of World Class Universities are set by American research universities with the recruitment of foreign talent, research investment, democracy, and international competition and cooperation. Such conditions, however, are partially met by Hong Kong and Singapore in Asia. Other Asian countries are more interested in the higher education system which meets their social systems, economic development and the demand of their locals. Therefore, it is difficult to identify one particular model of development in higher education among Asian countries.

    researchmap

  • Possibility for Promoting Adult Students Learning in Higher Education

    2014.4 - 2017.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research  Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

    Natsume Tatsuya

      More details

    Grant amount:\3640000 ( Direct Cost: \2800000 、 Indirect Cost:\840000 )

    This study aims at 1)investigate outline and some characteristics of system and policy for promoting adult learning in higher education institutions.

    researchmap

  • Integrating Undergraduate Research into the Curriculum

    2014 - 2016

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    NAKAI Toshiki

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\3640000 ( Direct Cost: \2800000 、 Indirect Cost:\840000 )

    Recently undergraduate research has developed and has been integrated into the curriculum in many universities and colleges in North America and Europe and Australasia. This study clarified trends and issues of undergraduate research and publish a guide for understanding how to integrate undergraduate research into the curriculum in Japanese universities.

    researchmap

  • Study on Academic Degree System on the Base of Evaluation of Competences

    2011 - 2013

    Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology  Grants-in-Aid for Scientific Research(挑戦的萌芽研究)  挑戦的萌芽研究

    Tatsuya NATSUME, Kaori KATO, Masahiro CHIKADA, Toshiki NAKAI, 齋藤 芳子

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\3510000 ( Direct Cost: \2700000 、 Indirect Cost:\810000 )

    This study investigates special academic degree systems that exempt students from academic coursework in higher education. It compares the systems in the European countries to examine the processes and problems that their systems entail within higher education. Competence-based academic degree systems are based on the accreditation of prior learning, APL, which assesses students' competences. This study clarifies the actual situation and certain APL features in the countries. We identified the following APL-related points: APL places greater importance on learning outcomes than on the application to Higher Education Institutes, HEI, as assessment factors for exemption from coursework. APL creates certain crucial problems for IHEs, such as the determination of equivalence between the experiential knowledge and skills that people acquire in daily lives and the academic skills that IHEs offer. EU, OECD, and UNESCO have policies that promote APL in their member countries.

    researchmap

  • Comparative Study on Faculty Development for Linking Research and Teaching

    2010 - 2012

    Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology  Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(C))  基盤研究(C)

    Toshiki NAKAI

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\3120000 ( Direct Cost: \2400000 、 Indirect Cost:\720000 )

    Linking research and teaching is important for faculty members inmany countries. This paper clarifies effective policies for linking research and teaching,analyzing research and discussion on Higher Education Academy in UK, Council on Undergraduate Research in US. Undergraduate research is expected and promoted as one of the effective ways of enhancing the linkage between teaching and research. The findings identifies implications for undergraduate curriculum, teaching methods, faculty development in Japan.

    researchmap

  • Research on Development of Leadership for Enhancing the University Management

    2010 - 2012

    Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology  Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(B))  基盤研究(B)

    Tatsuya NATSUME, Yusaku OTSUKA, Fujio OHMORI, Keiichiro YOSHINAGA, Hidehiro NAKAJIMA, Masahiro CHIKADA, Toshiki NAKAI, Yoshiko SAITO

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\18200000 ( Direct Cost: \14000000 、 Indirect Cost:\4200000 )

    The purpose of this research is to study the effective methods for developing the leadership of the Presidential teams of Japanese universities. This research finds things as follows. 1.Vice-presidents of Japanese national universities have much difficulties for carrying out their jobs for enhancing the education. 2.There are many obstacles for exercising leadership in enhancing the education. 3. Many universities don't offer system for helping vice-presidents to exercise leadership including workshop for developing their leadership . 4. There are some systems for developing leadership of presidens and vice-presidents in some foreign countries, especially USA. and UK.

    researchmap

  • The Survey on the Special Undergraduate Programs for High-achieving Students

    2007 - 2009

    Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology  Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(B))  基盤研究(B)

    Masahiro CHIKADA, 夏目 達也, 中井 俊樹, 齋藤 芳子, 鳥居 朋子, Tatsuya NATSUME, Tomoko TORII, Machi SATO, Natsuko WATARI, Etsuuko SAKAI

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\11180000 ( Direct Cost: \8600000 、 Indirect Cost:\2580000 )

    This study examines the distinctive features of special educational programs designed for high-achieving students in the research universities in US, Australia, Canada, UK, China, and Japan. Such special programs are known as "honors programs". Honors programs put emphasis on the leadership and international experience to enhance their learning motivation. Through the programs, students of the public or national universities provide a lot of learning supports with students as much as in small private colleges. These universities can attract the best and brightest students and facilitate them to remain studying at the graduate programs of the institutions. Thus Honors program is becoming the strategic tools for the management of semi-top ranked public universities.

    researchmap

  • 大メコン川流域圏における地方大学の可能性と質保証による能力開発に関する比較研究

    2006 - 2008

    文部科学省  科学研究費補助金(萌芽研究)  萌芽研究

    廣里 恭史, 北村 友人, 北村 友人, 中井 俊樹, 小川 啓一, 米澤 彰純

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\3300000 ( Direct Cost: \3300000 )

    今年度は本研究プロジェクトの最終年度であり、大メコン川流域圏のインドシナ諸国における高等教育改革の現状と展望について多様な角度から検証を加えた。3年間の最終的な成果の一つとして、Springer社より『東南アジアの教育改革と能力開発』と題した著書を、代表者の北村が編者の一人として出版した。同書には、本研究プロジェクトの前代表者である廣里恭史博士(現アジア開発銀行上級教育専門官)や分担者の小川も執筆参加しており、まさに本研究プロジェクトの集大成として位置づけることができる。さらに、同書には、米国や東南アジア諸国の研究者たちも参加しており、本研究プロジェクトが国際的な視野のもとで展開されたことを示している。とくに、同書の中では東南アジア諸国(とくにインドシナ諸国)の教育改革を分析するためのフレームワークを提示し、そのフレームワークにもとづき国別の事例研究を行なっている。そのなかで、教育改革の推進のためには国レベルでの能力開発が不可欠なことを結論として導き出しており、とくに高等教育レベルでは質保証の面からも能力開発の重要性をしてきしている。このように、本研究プロジェクトの目的を遂行した成果として同書を捉えることができる。また、代表者の北村ならびに協力者の小川と米澤は、それぞれ個別の論文においても、高等教育の分析フレームワークと事例研究を行い、学会誌等に成果を発表した。本研究プロジェクトの成果を土台として、今後、さらに大メコン川流域圏の地方大学の展開について検証を継続していく予定である。

    researchmap

  • 大学院博士課程における大学教員の養成機能形成に関する日米仏比較研究

    2006 - 2007

    文部科学省  科学研究費補助金(萌芽研究)  萌芽研究

    夏目 達也, 鳥居 朋子, 戸田山 和久, 黒田 光太郎, 青山 佳代, 近田 政博, 中井 俊樹

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\3300000 ( Direct Cost: \3300000 )

    (1)わが国の主要大学における大学教員養成プログラムの内容・実施状況に関する調査・分析広島大学は1999年から4年間にわたって大学教員養成プログラムを先駆的に実施したこと、授業の一環として実施し、参加者の好評を博したこと、しかし、担当教員の負担が大きく長続きしなかったこと等を明らかにした。京都大学と名古屋大学は、相互に無関係に2005年度から実施したこと、さらに2007年から一橋大学も実施していること、各大学とも院生のニーズは高く、参加者から高く評価されていることを明らかにした。(2)アメリカ、フランスにおける大学院教育における教員養成プログラムの実態調査先進的なTA研修プログラムをもち実績をあげているアメリカの大学のうち、オハイオ州立大学に2007年9月に訪問調査した。同大学では、TA研修のプログラムおよび大学教員準備プログラム(PFF)の内容やその実施状況について、大学教育センターおよび大学院担当部局の担当者に対して聞き取り調査を実施するとともに、研修の実施状況を見学した。その結果、(1)アメリカではTAが実際に授業の一部を担当し、それを可能にするためにTA研修が実施されていること、(2)TAも授業料免除・給料支給という好条件を与えられ、真剣に研修を受けており、確実に教授能力を習得していること、(3)大学教育センターがTAの教授能力を高めるために研修を実施していること、(4)大学教員としての必要な知識・技能の習得のための研修(大学教員準備プログラム)が、TA研修とは別個に実施されており、大学院生の職業意識・教授能力を向上させる上で有効であることなどを把握した。また、(5)わが国でも大学教員準備プログラムはいくつかの大学で実施されていること、院生の多くが大学教員としての就職を想定している以上、このプログラムの充実が不可欠であることを明らかにした。

    researchmap

  • A study on organizational coordination with curricular development and institutional research in university

    2006 - 2007

    Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology  Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(C))  基盤研究(C)

    Tomoko TORII, Toshiki NAKAI

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\3980000 ( Direct Cost: \3500000 、 Indirect Cost:\480000 )

    In a two-year research period, the investigators have conducted firsthand observations at the Institutional Research offices in the State University of New York at Albany, the University of Washington at Seattle in the United States, the University of Sydney in Australia, and the Annual Forum of the European Association for Institutional Research in Rome, Italy.Institutional Research (IR) is a range of activities on management information collection, analysis of data and reporting in higher education institutions. Today, IR in the universities of the United States, Australia and European countries has become a solid foundation for quick decision-making and smooth management of an organization. In the fluctuating higher education sector, IR provides a broad range of service and detailed assistance.Throughout the empirical examination on data-driven educational improvement system supported by IR, certain organizational cooperation within institutions was revealed. Through the careful coordination of three major functions, namely, "data collecting, analyzing, and reporting (IR) ", "planning and evaluation", and "professional development for teaching and learning", universities in the United States use a bottom-up approach to improve the undergraduate curriculum. Planning and implementation of "the Course Experience Questionnaire" which has a close relation with the quality assurance of teaching occupies an important place in IR activities in Australian universities.Based on these findings, the research team published one book "Tips senseino curriculum design (The curriculum design by Mr. Tips) "and three scientific papers on data-driven learning and teaching improvement in the universities. In addition, the investigators provided two research presentations at the convention of the Japan Society for Educational System and Organization.

    researchmap

  • The Political Economy of Education Reforms and Capacity Development in Asia

    2005 - 2007

    Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology  Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(B))  基盤研究(B)

    廣里 恭史, Yuto KITAMURA, 北村 友人, Aya OKADA, Toshiki NAKAI, Keiichi OGAWA, Kazuo KURODA, Takako SUZUKI

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\16900000 ( Direct Cost: \15400000 、 Indirect Cost:\1500000 )

    Provided that an ultimate vision of educational development and cooperation in the 21st century would be to develop indigenous capacity in engineering education reforms, this research analyzes the overall education reform context and capacity, including the status of sector program support using sector-wide approach (SWAp) /program-based approach (PBA) in developing countries. The research also addresses how different stakeholders have been interacting in order to promote equitable access to quality education, particularly from the perspectives of capacity development under the system of decentralization. Based on analysis of the global trends of educational development and cooperation, the research proposes an Integrated Framework of international cooperation to education in developing countries. It is expected that by applying this model to assess current conditions of international cooperation to basic education in developing countries, donor countries and international agencies could clarify their roles in the process of promoting education reforms and enhance their aid effectiveness.Furthermore, the research includes preliminary case analyses of those less developed countries in Southeast Asia, especially Cambodia, Lao PDR, and Vietnam, which are preparing or receiving sector program support using country-specific forms of SWAp/PBA. Country cases briefly examine how the stakeholders in political arenas of each country have been interacting in the process of promoting education reforms focusing on basic education.Both the conceptual and analytical framework and the country case analyses are intended to help developing countries simultaneously meet twin challenges of ensuring equitable access to quality basic education and of developing competitive workforces by renovating technical and vocational education and training, and higher education, in an era of globalization

    researchmap

  • A Study on E-Learning Hub for Regional Academic Consortium

    2003 - 2005

    Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology  Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(A))  基盤研究(A)

    Shoji KAJITA, 山口 由紀子, 河口 信夫, 岡田 啓, Akiumi HASEGAWA, Takaya YAMAZATO, Toshiki NAKAI, Hisashi NAITO, Tsunehiko SUZUKI

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\45760000 ( Direct Cost: \35200000 、 Indirect Cost:\10560000 )

    In this research, we have developed an e-Learning regional hub using WebCT Vista that is widely used in the world and has the capability to be used in regional academic consortium. We have studied from the following view points : information infrastructure, educational contents and how to use.In 2004 :・We constructed WebCT Vista server for this study. The number of sheet is 1,500.・By introducing the connection to JP-IX Nagoya, which is a regional Internet exchange point, we constructed a regional area network for this study.・We created an information security courseware based on Nagoya University information security policy and guideline.In 2005 :・We studied about the following three type of WebCT Vista used among institutions in U.S. : ASP (Application Service Provider) type, multiple campuses type, shared type among institutions.・To measure the effectiveness of JP-IX Nagoya connection, we performed an experiment to get access logs thorough Web-based course registration of Nagoya University.・We measured the effectiveness of our information security courseware through the actual uses in Nagoya University freshmen training for information security.・We studied about the movement of IT usage in Academic Consortium (AC) 21 institutions.・We created a courseware for AC21 and seven courseware for AAACU (the Asian Association of Agricultural Colleges and Universities)In 2005 :・We clarified that (1) the delay time for IP packet transmission is heavily depending on the thorough put by measuring our regional network capability by using JP-IX Nagoya, (2) it is necessary to introduce a regional routing registry (RRR). And also we developed SNMP monitoring tool for regional network administration.・We clarified the effectiveness of JP-IX Nagoya connection through the access log of Web course registration.・We created a second information security course contents by using WebCT Vista.・We developed a Central Authentication and Authorization Service (CAS^2) to enhance the authorization capability of Central Authentication Service (CAS) and clarified its effectiveness.

    researchmap

  • A case study on the strategy for universalization of primary education

    2002 - 2005

    Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology  Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(B))  基盤研究(B)

    Morikazu USHIOGI, 中井 俊樹, Yutaka OTSUKA, Motohisa KANEKO, Takashi HAMANO, Masato NODA, Toshiki NAKAI

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\14300000 ( Direct Cost: \14300000 )

    This research examined the strategy for universalization of primary education through the case study in Vietnam. Countries that already have achieved 95% enrollment rate of primary education are required to have different approach to deliver the primary education to the "last 5% children". The last 5% of children are under various difficult conditions such as living in remote areas, urban poverty, disabilities and ethnic problems. In order to overcome those problems, it is necessary to develop government capacity of educational research and planning both at local and central levels.At present, local level commitment, in particular, utilizing commune system is the key for the universalization and improvement of educational service. Local people and parents financially support primary education. They pay various educational expenditures for school construction and repair and extra salaries for temporary teachers. Under this situation, again, it is crucial to develop the capacity of local commune and strengthen their commitment to educational development.This research examined the correlation among indexes of economic standard, education level and introduction of full day schooling. As the result, the research could not find correlations at provincial level. It implies that analysis of local commune level should be important. At the commune level, the following two factors play important roles for the provision of education i.e. 1)economic capacity of commune, 2)strong will and commitment on commune leaders. In particular, ‘socialisation of education' movement plays important role for educational development. This movement is educational promotion activities by all social actors including government, private firm and people's organizations. This Vietnamese case shows that, under the situation of lack of deficient resources in central government, this kind of decentralized local initiative is crucial for the universalisation of education.

    researchmap

  • The Effectiveness of the Management of Undergraduate Programs on the First Year Experience

    2001 - 2002

    Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology  Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(C))  基盤研究(C)

    Terumasa IKEDA, Hiroto IDE, Toshiki NAKAI, Kazuhisa TODAYAMA, Masahiro CHIKADA

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\3400000 ( Direct Cost: \3400000 )

    The enlargement of the opportunities in higher education has driven the population of college students toward much more diversified one. In accordance with these phenomena, the concept of strategic management on how to improve a first year experience is getting more importance as an agenda of management in a global context of higher education.,It is true in Japan that university people have got to understand the importance of the first year programs such as guidance, orientation and freshman seminar. But, they have few experiences to practice first year programs in terms of the concept and method of strategic management which emphasize on the programs as part of four year programs and the improvement of performance standards at the exit of undergraduate education.In this study, we paid much attention to the two countries of the United States and Australia which have accumulated the studies and practices on the first year experience. And we tried to survey the present trends and its achievements of the first year experience programs in these countries by case study.As a result of this study, we indicate the following features ;(1) To develop the first year experience programs including both of in-class and out-class activities,(2) To enrich staff development programs and faculty development programs for the first year programs,(3) To prepare systematic information/content on study tips and strategies(4) To apply a new approach of strategic planning theory to the first year experience programs.

    researchmap

  • Human resource and socio-economic development in Cambodia as seen from the development of secondary education

    2000 - 2002

    Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology  Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(B))  基盤研究(B)

    Mitsuru WAKABAYASHI, Toshiki NAKAI, Aya OKADA, Yutaka OTSUKA

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\4900000 ( Direct Cost: \4900000 )

    This research project was conducted covering three academic years for 2000-2002. The purpose of the project consisted of exploring educational development policies in Cambodia, based on the critical evaluation of achievements derived from Education For All (EFL) activities during the 1990s. It was clear that EFL efforts brought about minimum necessary educational bases in the primary education sector, but lower and upper secondary levels needed more intensive efforts for the coming decade after EFL. Then This project tried to explore secondary education policies and practices focusing on general educational agendas, secondary education curriculum featuring science and mathematics education, secondary school teacher training, non-formal education involving literacy education in rural areas. The 2000 academic year was devoted for exploring EFL achievements and educational policy issues thereafter. The results were published in the following articles : (1) Wakabayashi, M.and Kato, N. 「Human Resource Development in Cambodia, (2) the Japanese version thereof, (3) Barom, N.and Wakabayashi, M. 「Science and Mathematics Education Development in Cambodia Through Building Higher Education Systems」、 (GSID 『Working Paper』), and (4) Bunroeaun, N. 「Teacher Training in Cambodia」、(GSID 『Working Paper』).During the academic year 2001, secondary education curriculum studies were conducted focusing on science and mathematics education. Three surveys were made and reports were published as follows ; (5) Otsuka, Y (Ed.) 「Baseline Survey Report of the Secondary School Teacher Training Project in Science and Mathematics in Cambodia (STEPSAM)」, Association for Cambodia Science and Mathematics Improvement Studies, July, 2002), and (6) The Japanese version thereof, and (7) Khlok Vichet Ratha. 「Educational Reform Agendas in Cambodia : Based on Surveys of Teachers in Phnom Penh City」 (in Japanese).For the final academic year 2002, a survey of rural literacy education was conduced to explore fundamental problems in non-formal education sector. Also, educational policy studies were extended to identify immediate policy challenges to accelerate universal basic education in Cambodia. The following articles were written and published : (8) Wakabayashi, M., Okada, A., Barom. N.and Sethik, R, Literacy Education for Eradicating Illiteracy Among Rural Population : Effects of UNICEF's CASD Literacy Program on Rural Learners' Capabilities in Two Districts in Takeo Province, Cambodia」、『Workig Paper』, Graduate School of International Development, Nagoya University, November 2002, (9) Wakabayashi, M. 「Present Situation of Japan's International Cooperation for Science Education Development」, 『Education of Science』, 2003,jpn.Vol.52,9-14, (10) Sereyrath, S. 「Priority Issues for Improving the Delivery of Education Services in Cambodia」、 November 2001, and (11) Eng, O. 「PAP Basic Education Impact」、December 2002The above publications indicatethat research objectives setin the beginning year were almost realized with practical implications to help develop secondary education in Cambodia.

    researchmap

  • アセアン諸国における高等教育の財政基盤に関する研究

    1999 - 2000

    文部科学省  科学研究費補助金(奨励研究(A))  奨励研究(A)

    中井 俊樹

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\2200000 ( Direct Cost: \2200000 )

    本研究の目的は、高等教育の量的拡大期にあり民営化の著しいアセアン諸国において政府・民間・個人の各主体がいかなる役割分担を持って高等教育の財政基盤を形成しているのかを多角的に分析し、今後の政策課題を明らかにすることである。本研究によって得られた知見は以下の通りである。1 資金の集中化アセアン諸国では人口増加率が高いため、基礎教育への予算が拡大している。したがって、高等教育段階では効果的な資金配分が重視されており、重点エリアへの資金の傾斜配分などが進行している。2 私立大学に対する支援政府の資金が少ないため私立大学の役割が大きくなっている。奨学金制度や規制緩和などで私立大学に対する支援が進んでいる。3 インターネットの充実化各国ではインターネットが急速に普及している。高等教育においてもインターネットを利用した教育や事務のコンピュータ化が進んでいる。IT分野では外国の民間企業が関わってきており、新たな形の産学連携が進みつつある。4 学生の学費負担授業科の値上げに対して学生の反発は強いが、各国は奨学金制度やローン制度を充実化することで対応している。学生の所得に応じた負担を導入する大学が増加している。5 営利目的の大学フィリピンでは、株式会社形態の大学など営利目的の大学がある。訪問したセブ大学では費用効果を重視し、多くの学生を集めている。営利目的の大学には納税の義務があるが、非営利の大学より柔軟な運営が可能である。6 今後の政策課題アセアン諸国では、財政難における高等教育の充実化を、民間や個人の役割を大きくすることで対応しようとしている。しかし、これを成功させるためには各国政府によって適切な制度や組織を整備する必要がある。特にIT分野では民間の役割が期待できるため政府のコーディネーションが期待される。

    researchmap

  • A research for the development of new teaching methods suited for freshmen courses

    1999 - 2000

    Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology  Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(C))  基盤研究(C)

    Kazukisa TODAYAMA, 馬越 徹, Masahiro CHIKADA, Terumasa KEDA, Toshiki NAKAI

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\3400000 ( Direct Cost: \3400000 )

    This project had two objectives as follows :1) To collect pieces of practical knowledge (know-how) useful for improving our ways of teaching freshmen in Japanese universities and to systematize them from the viewpoint of theoretical consistency and facility to use.2) To develop an effective and easy-to-use method to provide a wide range of university teachers with suggestions and methods we got through the first stage of the project.In due course, we found it is the most effective to arrange and systematize various know-hows or 'tips' from the viewpoint of "how to design your course as a whole". As result, we completed a hypertext version of "teaching tips" on the website of Nagoya University Center for the Study of Higher Education (http : //www.cshe.nagoya-u.ac.jp/tips/) on March 2000, and also published the paperback edition of it on March 2001.

    researchmap

  • The Study of the New Technology-Based Higher Education as Open Learning

    1997 - 1999

    Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology  Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(B))  基盤研究(B)

    Terumasa IKEDA, 苑復 傑, 西野 文, 瀬田 智恵子, 田代 和久, Tadao MIO, Kazuhisa TODAYAMA, Fumiyasu YAMADA, Toshiki NAKAI, Masahiro CHIKADA

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\6300000 ( Direct Cost: \6300000 )

    We have investigated the new technology-based distance higher education in USA, Canada, UK, Australia, and Japan in terms of the concept called "Open Learning". The findings which we can summarize are as follows :(1) USA has been leading the new technology-based distance higher education among the five countries above-mentioned. We can find the development of the on-line courses at the graduate level education which have targeted on the market of employees who work for companies.(2) As for the in-house training programs based on learning technology which companies are doing, the situations among the five countries is same as low in use. But the Japanese situation is the lowest.(3) In addition to the distance program delivered by the distance education institutions, the traditional universities have developed their own distance programs based on new learning technologies. Japan is very delayed in developing the distance program designed for the market of cooperate employees.

    researchmap

▼display all

Teaching Experience (On-campus)

▼display all